Je hebt geen flash geďnstalleerd
 
 
           
           
Veronica biedt niet
 

Door Arjan Snijders

Daags voor de deadline van het inleveren van alle benodigde paperassen voor de herverdeling van de etherfrequenties lekte het nieuws naar de Telegraaf dat Veronica niet mee zou bieden. De kwakkelende omroepverenging was in de race voor een ongeclausuleerde plek voor Radio Veronica en een geclausuleerde positie voor Kink FM. In de weken voorafgaand aan deze drastische beslissing om hier van af te zien, ging er vrijwel geen dag voorbij of Veronica was negatief in het nieuws. Dat heeft zijn tol geëist, zo blijkt nu. Als de papieren een paar weken eerder ingeleverd hadden moeten zijn bij OcenW, dan was directeur radio bij Veronica, Jan Hoogesteijn, niet op het allerlaatste moment teruggefloten door de directie. “We waren voor 80 procent klaar met de plannen, alleen de financiële paragraaf moest nog worden toegevoegd”, vertelt de aangeslagen radiobaas. Op dinsdagavond, drie dagen voor de deadline, kreeg Hoogesteijn van de nieuwe holding directie en het bestuur te horen dat Veronica de bedragen die nodig waren voor de verdeling niet meer wilden of konden ophoesten.

Het heeft er alle schijn van dat deze beslissing van de huidige directie de zoveelste historische misser op rij is in de recente Veronica geschiedenis. Hoewel het terugverdienen van de niet onaanzienlijke bedragen bij de bieding een kwestie van jaren hard werken was geweest, is de route naar een plekje in de ether nu vrijwel onmogelijk geworden. De kosten van het huidige en wederom onsuccesvolle tv-avontuur zijn een veelvoud van de uitgaven in de radiosector, terwijl er in de radiobranche meer en makkelijker geld te verdienen valt dan in de huidige overvolle tv-wereld.

Vanaf 1 oktober 1995 heeft Jan Hoogesteijn voor zijn kindje, Kink FM, moeten vechten. Een strijd die na zeven magere jaren dan eindelijk leek om te slaan in het verzilveren van een geclausuleerd FM-pakket. Het verdeelsysteem op inhoudelijke criteria was nota bene door Veronica zelf mede bevochten. Om dan een paar dagen voor de inleverdatum te horen dat de papieren door de shredder kunnen is uiterst zuur. “Voor deze maaltijd stelden we zelf het juridische recept samen, we deden boodschappen, je gaat dat koken in een hogedrukpan en iemand anders draait dan het gas uit zodat je met een koude prak blijft zitten die moeilijk is te verteren”, stelt de bedrukte radiobaas. “Een totale deceptie, het heeft erg veel emoties losgemaakt.” En dat terwijl Hoogesteijn in december 2002 bij de opening van de nieuwe radiostudio’s op de ’s Gravelandseweg nog kon zeggen: “Wij zijn schatplichtig aan Veronica’s radioverleden en ik voel me persoonlijk verplicht die traditie voort te zetten. Veronica is radio en radio is Veronica, wat anderen derivaten ook mogen zeggen. (…) Het moge duidelijk zijn dat radio weer gestegen is in de Top 40 van de prioriteitenlijst van de verenging. Als u om u heen kijkt kunt u zien dat het ons menens is. Het ruikt hier naar radio en het is onze intentie om die geur alleen maar sterker te maken.” Twee maanden en een nieuwe directie verder zijn deze woorden holle frasen gebleken.

Aan Hoogesteijn heeft het niet gelegen. Tot het laatst heeft hij geprobeerd te redden wat er te redden viel. “Op die bewuste dinsdag is er door de directie met man en macht geprobeerd een externe financier te vinden, maar Veronica is deze weken zo negatief in het nieuws geweest dat dit niet haalbaar bleek. Een paar weken eerder was dat wel gelukt, zeker met de uitgeverij als onderpand. Veel ongenuanceerde verhalen en halve leugens zijn er gepubliceerd, dat heeft de angst en verdeeldheid alleen maar gevoed. Daarna heb ik met Leon Rademakers van Matching Mole (die voor 25% participeert in Kink FM, AS) nog een dag en een nacht geprobeerd Matching Mole mee te laten doen, door Veronica uit te kopen, maar dat was een te zware opgave. Op donderdag was duidelijk dat het niet meer ging lukken. Vrijdag heb ik het personeel ingelicht, dat was ook zwaar. Ongeloof en grote ontsteltenis bij iedereen. Kink heeft al zoveel tegenslagen gehad, maar deze is wel héél erg groot. Toch overheerst strijdkracht hier, niemand wil nog opgeven.”

Hoogesteijn blijft loyaal tegenover zijn werkgever. “Ik denk niet, zoals anderen in dit bedrijf, alleen maar aan de radio afdeling. Veronica wil een multimediaal bedrijf zijn en niet op één onderdeel inzetten. Ik heb zo’n besluit te respecteren, hoe moeilijk dat ook is.” Hoewel Hoogesteijn het niet zo ziet, lijkt de voorkeur nu toch uit te gaan naar het tv-avontuur. Maar juist die tak is met zo’n half miljoen euro verlies per dag veel kostbaarder dan de radioplannen waren. Een bieding voor Kink FM zou rond de twaalf miljoen gekost hebben, ofwel 24 dagen televisie. Hoogesteijn streefde ook nog een ongeclausuleerde plek voor Radio Veronica na (een dergelijk pakket wordt op zeker 15 miljoen euro geschat), maar door de kosten te delen tussen beide radiozenders had dit niet zo duur hoeven worden als gedacht wordt.

Voorlopig gaan beide kabelzenders door, “business as usual”, stelt Hoogesteijn droog vast. Bij het vinden van een ‘strategische partner’ worden de radiozenders aangeboden en is het theoretisch niet uitgesloten dat er ooit nog een Veronica-radiozender in de ether te horen zal zijn. Maar een partner voor Veronica, die dus in alle onderdelen van het omroepbedrijf geïnteresseerd moet zijn, is alleen te verwachten vanuit de SBS-hoek, HMG zal het niet meer zijn. Echter, SBS heeft alleen interesse in de Veronica-gids, een alternatief radiostation hoort daar niet bij.

Jan Hoogesteijn zal de komende weken “rustig bijkomen en niet al te veel doen”. Het zoeken naar partners voor Veronica wordt gedaan door de gedelegeerde commissarissen die ook verantwoordelijk waren voor deze beslissing om niet mee te bieden; Peter Kuipers en Cees van Steijn.


 

Terug naar overzicht artikelen


(C)Arjan Snijders 2006-2007 | Design by Yellow Lemon Tree