Je hebt geen flash geďnstalleerd
 
 
           
           
ASPEKt catalogustekst
 

Veronica heeft ontzaglijk veel invloed gehad op het Nederlandse medialandschap. Dat is niet opgehouden na de zeezendertijd. Ook de jaren 70, 80 en 90 brachten vele grote namen voort. Menig opvallende baas in Hilversum, gezichtbepalende (tv-) presentator of toonaangevende dj heeft zijn roots bij Veronica. Dat beroemde Veronica-gevoel… Wat is dat toch? Alleen het noemen van haar naam deed wonderen. ‘Jong, snel en wild’, dat was de club van Rob Out en zijn kompanen. Of deden ze ons doen geloven.

Maar het onverwoestbare geloof in de eigen merknaam deed de omroep begin deze eeuw bijna de eigen das om. Na jaren afwezigheid op het scherm en in de ether keerden luisteraars en kijkers niet terug alleen omdat iets Veronica heet. Is het meisje Veronica te oud geworden? Ingehaald door de tijdsgeest? Overbodig geworden? Opgegaan in Radio 538 en BNN, TMF en SBS?

Dertig jaar na de start op tv en vijfenveertig jaar na de start op zee is er nog steeds Radio en televisie van Veronica. En hoewel er veel meer aanbod is bijgekomen, blijft de naam Veronica een magische klank hebben. In dit boek wordt duidelijk waarom. Het gaat over de roerige periode 1975-2005, over de start als publieke omroep, het weer commercieel worden, dan bijna kopje ondergaan en de pogingen daar weer bovenop te komen.

Over deze geruchtmakende periode is nooit eerder een boek verschenen, maar dat wordt nu goedgemaakt. Exclusieve interviews van alle betrokkenen maken dit boek een ware must voor elke liefhebber van het beroemdste mediamerk van Nederland. Maar er zullen ook mythes worden doorgeprikt en pijnlijke zaken worden blootgelegd in een reeks schokkende onthullingen. Verder veel foto’s en mooie verhalen over succesvolle radio en tv-programma’s die in ons collectieve geheugen gegrift zijn.


Over de auteur: Mediajournalist en radio programmamaker Arjan Snijders werkte voor tien landelijke radiozenders en schreef over radio in vakbladen als Broadcast Magazine. In 1997 publiceerde hij ‘Rap van Fortuin’, over de ontstaansgeschiedenis van commerciële radio en tv in Nederland.

Terug naar overzicht publicaties 'Herinnert u zich deze nog?'


 
 
(C)Arjan Snijders 2006-2007 | Design by Yellow Lemon Tree