Je hebt geen flash geïnstalleerd
 
 
           
           
Adam Curry neemt begin deze eeuw bijna heel Veronica over
 

Uit 'Herinnert u zich deze nog?' - 2007

Je bent rijk en je rommelt wat (2000-2002)

Iedereen die op zoek is naar heroïsche herinneringen over de jongste, snelste, wildste en grootste omroep van Nederland, kan hier beter stoppen met lezen. Na vijftien mooie en trendsettende jaren op zee, twintig roerige en geruchtmakende jaren in het bestel en vijf moeilijke maar uiteindelijk toch succesvolle jaren als commerciële zender, houdt hier het woelige Veronica-verhaal op. Met het ingrijpende besluit om de HMG te verlaten en vervolgens de onderhandelingen met SBS te torpederen, eindigt het vrolijke en spannende jongensboek over de eens zo toonaangevende omroep. Nee, het verhaal is niet klaar maar het vervolg is niet altijd even leuk, want dit gaat over een Veronica waarvan vrijwel niemand iets heeft meegekregen.

Wie tóch wil weten wat Veronica eigenlijk heeft uitgevreten in de jaren tussen de HMG en de huidige nieuwe vorm: dit is het verhaal over breedbanduitzendingen die niemand heeft gezien maar die wel miljoenen kostten. Dit is de periode waarin Veronica te zien was op TMF, een kanaal deelde met KinderNet en Nickelodeon. Dat kostte vele tientallen miljoenen maar dat heeft ook vrijwel niemand gezien. Dit is de tijd van het carrouselmodel, doelgroepentelevisie en extreme seks op het open net. Dit is de meest obscure passage uit de geschiedenis van Radio Veronica, de zender die na twee jaar stilte als bescheiden kabelzender terugkeert. Maar dit zijn bovenal de jaren van interne problemen, ruzies, traineren, clashende ego's, geldsmijterij, strijd, vriendjespolitiek, inschattingsfouten en wanbeleid. Hoe een eens zo sterk merk bijna kapotgemaakt werd…

Veronica, trendsetter in breedband internettelevisie

Voor positieve mensen leek Veronica begin deze eeuw juist aan de wieg te staan van een zoveelste wedergeboorte. De omroep zou namelijk gaan pionieren met breedbanduitzendingen op internet. Als eerste zou de club tv én online games aanbieden en daarmee een trend zetten. En wie was er weer het eerste bij? Veronica! De omroep was al vroeg begonnen met internet, had daar een succesvolle portal opgezet en haalde bescheiden bedragen binnen met Veronica Digitaal. En als Van der Reijden in 1999 de HMG wil verlaten, lijkt een toekomst op het wereldwijde web nog helemaal niet zo'n gek idee. Dit is de periode van de dotcom-hype, de overschatting van de mogelijkheden die internet in de toekomst zou gaan bieden. Een hype die als een zeepbel uiteen zou spatten in 2000 en waarbij mensen die daar veel geld in hadden gestoken er behoorlijk bij in zouden schieten. Niet dat de toekomstverwachtingen luchtkastelen waren. Alleen het tempo waarin de veranderingen ingeburgerd zouden raken, werden weer eens schromelijk overdreven. Dat gebeurt bij alle nieuwe technieken en distributiemethodes in de media. Dat had de komst van betaalzender Sport 7 in 1997 ook al bewezen. Daar was het de bedoeling dat abonnees twee gulden per maand zouden betalen om betaal-tv mogelijk te maken. Ook een te vroeg ingezette trend, want we wilden niet over naar digitale televisie. We zijn niet bereid ergens voor te betalen als het voorheen gratis was of ergens anders voor niks te krijgen is. Het Nederlandse publiek is weerbarstig en conservatief. We lopen niet voorop bij nieuwe ontwikkelingen. We mopperen wel over het media-aanbod, maar als het erop aankomt zijn we best tevreden met wat er op radio en tv is. In ieder geval niet ontevreden genoeg om zelf actief op zoek te gaan naar een ander aanbod, content geheten in de mediasector en internetwereld.

Voor díe wijsheid was begin 2000 geen ruimte. Veronica had tenslotte anderhalf jaar lang geen radio- of tv-zender en moest toch wat. In mei dat jaar legt voorzitter Van der Reijden het zo uit in de Volkskrant: 'Ik bekijk de toekomst van de televisie vanuit de mogelijkheden die internet ons biedt. Je hoeft geen futurist te zijn om te onderkennen dat televisie in z'n huidige hoedanigheid, waarbij mensen passief beelden tot zich nemen, steeds meer terrein zal moeten prijsgegeven. Helemaal zal het niet verdwijnen, maar de toekomst is aan internet en breedbandinternet.' Of broadbandinternet, zoals Joop het deze dagen noemt. Hij hoopt dat de interactieve tv-uitzendingen en spelletjes een heel specifiek publiek zullen bereiken. Bij zo'n individuele keuze past ook hele gerichte reclame en dat is winst boven een algemeen tv-kanaal. Zo dagdromen de pioniers die dagen. 'Het zal in het begin voor een heel beperkt publiek zijn en je zult er geld op toeleggen', erkent Van der Reijden, 'maar als je een businessplan schrijft voor de komende vijf jaar dan moet je over vijf jaar midden in de broadbandmarkt zitten. Anders kun je het wel schudden.'

Veronica is Jamby is Veronica

De inspiratie komt niet van ver. Oud-Veronicaan en whizzkid Adam Curry had Veronica al vroeg aan allerlei internet-experimenten geholpen. De eerste bestuurbare webcams bij de Mega Music Dance Experience in 1994 waren een vliegende start geweest. Curry komt in 1999 weer terug uit Amerika en richt in Amsterdam een luxe grachtenpand in voor zijn nieuwe internetbedrijfje. Daar gaat hij onder andere de website van de popgroep U2 maken en allerlei nieuwe applicaties bedenken. Hij noemt het bedrijf (United Resources of) Jamby, waarbij Jamby staat voor Just Anarchy Made By You. Dat bedrijf ziet eruit zoals het klinkt: in een hip kantoor zitten veel kekke jongens en lekkere meisjes van alles achter Apple-monitoren te doen. Wat is niet helemaal duidelijk, maar mensen die dat zeggen, verdoezelen daarmee slechts hun onwennigheid met Nieuwe Media. Op de zolder van Jamby headquarters is nergens een werkplek te vinden. De grond van de grote witte ruimte is bezaaid met ligkussens. Hier kunnen de helden van Jamby inspiratie opdoen. Of Chief Executive Officer Curry kan hier sigarenrokend of lurkend aan een flinke joint indruk maken op bezoekers die op zoek zijn naar aansluiting met die nieuwerwetse media. Ze begrijpen zelf niet zo goed waar het om draait, maar die zelfverzekerde Adam Curry met zijn charmes en flair lijkt het zo goed te weten, daar kunnen we maar beter bij aansluiten, anders missen we misschien de boot. Ongeveer zo moeten de overgebleven Veronicanen ook gedacht hebben.

Er liepen dus al heel wat analoge lijntjes tussen Veronica en Jamby. Eind 1999 komt vriend en net opgestapte Veronica TV-directeur Unico Glorie zich bij Adam Curry aansluiten. Dat was niet zomaar. In de pers roept hij dat hij is opgebrand en het rustiger aan wil doen. Maar tot dat besef is hij pas gekomen na niet gelukte pogingen om een zelfstandige doorstart te maken met The Young One. Daarvoor ging Unico praten met Fons van Westerloo van SBS. Zou The Young One naast SBS6 en Net5 kunnen starten? Jan Hoogesteijn is één van de weinige andere oudgedienden die zag wat er gebeurde. Hij zegt: 'Dat latere contract met Jamby is alleen gesloten om die jongens bij SBS weg te houden. Unico zat daar met Fons van Westerloo te lullen over een zelfstandige doorstart van The Young One. Dat wilde Van der Reijden voorkomen. Hij moest Unico dus voor het 'nieuwe' Veronica binnenhalen.'

En dus gaat Unico Glorie weer voor Veronica werken. Unico: 'Joop wilde een aantal weken over me beschikken, om hem te adviseren. Ik heb hem bij een aantal projecten geholpen. En hij wilde van mij weten wat dat Jamby nou inhield. Dus ik vertel hem wat wij allemaal doen. En hij hoort het ongelovig aan en zegt: 'Dat kan helemaal niet. Dat moeten wíj doen. Dat ís Veronica Digitaal.' Opeens zag hij het licht.' Peter Hoogendoorn: 'Er waren al gesprekken met SBS geweest. Van der Reijden wilde met SBS én Jamby een multimediaal concept ontwikkelen.' Unico en Adam hebben echter nog grotere ambities. Ze zoeken manieren om het stuurloze Veronica over te nemen. De club is tenslotte zonder concrete plannen uit de HMG gestapt. En die voorzitter, de 73-jarige Van der Reijden, heeft daar zijn langste tijd wel gehad. Er volgen dus in alle stilte, buiten de schijnwerpers van de pers, gesprekken tussen de twee oud-Veronica-helden en de toenmalige bestuurders. Inzet voor Adam en Unico: overname van de club, een zelfstandige toekomst voor de tv- en radiopoot én breedband experimenten.

Adam en Unico willen Veronica overnemen

Adam Curry: 'Ik zag het helemaal zitten met breedband. Jeetje mina, we kunnen nu op heel veel verschillende manieren uitzenden en die gasten bij Veronica zitten maar te klungelen! Ik zag een heel grote opportunity voor Veronica. Van der Reijden vond alle plannen te gek. Dus we gingen praten en zeiden: 'Jongens luister, wij willen het nieuwe Veronica gaan runnen. Wij willen met de kennis van Unico andere constructies vinden om uit te kunnen zenden.' Meerdere keren hebben we het gepresenteerd voor de ledenraad en het bestuur. Wat heb ik vaak powerpointpresentaties staan houden, zeg. Iedereen vond onze plannen erg leuk. We hadden Veronica bijna zover gekregen. Maar Van der Reijden nam nooit een beslissing. Het leek wel of hij meer van onderhandelen hield dan van de deal maken. Hij maakte nooit een fucking deal af.'

Adam en Unico hebben nog veel meer plannen met hun oude club. Curry: 'Ja zeg, we hadden op een gegeven moment het idee om Veronica helemaal binnenstebuiten te keren. Waarom maken we er geen NV van? Ieder Veronica-lid krijgt een aandeel. We brengen de hele teringzooi naar de beurs. Ik heb daar de financiers van Mees Pierson bij gehaald. Alles had ik klaar liggen, fantastisch! Dát had nog de explosie kunnen zijn die Veronica legendarisch had kunnen maken, de totale commerciële exploitatie. Een miljoen mensen naar de beurs: gigantisch was het geweest. Dat was het Mees Pierson/Fortis Bank-plan. Ah man, dat verhaal klopte zo! Hier waren twee Veronicanen die het nieuwe Veronica zouden begeleiden. We spraken met SBS over tv en ik wilde mijn reality serie Adam's Family bij ze op tv brengen. Maar bij Veronica vonden ze het allemaal maar niks. Ze zouden zelf wel een tv-zender en programma's regelen. Niet dus.'

Wat ook niet helpt is dat Adam tijdens een presentatie op de Jamby-burelen een mooie functie voor Van der Reijden heeft bedacht. Hij noemt hem @-meritus. Een woordgrapje, want Van der Reijden vond al die woorden met e ervoor, zoals in e-merce en e-mail wel kek klinken. Maar emeritus is natuurlijk ook gewoon een eervolle maar papieren functie voor iemand die zijn beste tijd gehad heeft en nu met een mooie titel mag doen alsof hij nog meespeelt. Peter Hoogendoorn weet het nog: 'Adam heeft daar een organisatiemodel geschetst zoals zij dat nieuwe Veronica voor zich zagen. Daar stond Van der Reijden weliswaar bovenaan, met Unico en Adam daar vlak onder. Maar hij noemde Joop 'emeritus' en dat moet je niet zeggen tegen Joop.' Jan Hoogesteijn: 'Het laatste wat Van der Reijden wilde, was op zijn lauweren rusten en het spel overlaten aan Adam en Unico. Het ging bij Joop altijd om het spel en veel minder om de knikkers.' Willem van der Meer de Walcheren bevestigt deze lezing. 'Adam wilde voorzitter worden. Daar ging het mis. Hij had tijdens een vergadering tegen Joop gezegd dat hij een of ander onbenullig klusje mocht afmaken en dat zij de rest wel zouden overnemen. Dat hij met pensioen moest, dat kon je niet tegen Joop zeggen.' Curry zegt: 'Van der Reijden was een machtswellusteling.' Is het dan wederom een egokwestie waar het op stukloopt? Hoogendoorn: 'Jamby heeft zichzelf gewoon overvraagd. Ze hadden wel in het management gemogen, dat had ik ook wel gewild. Maar ze hebben te hardop geroepen dat ze Veronica wilden overnemen.'

'Dan maar' in breedband

De samenwerking loopt niet stuk, er komt een uitgeklede versie. Curry: 'Toen het zeker was dat Van der Reijden het niet op onze manier wilde spelen, besloten we die breedbandshit vast op te zetten. Stop de rest dan maar in je reet.' Wat komt er wel van de grond? Niet veel, dat eerste jaar. Unico omschrijft het zo: 'We zijn een driejarig research- en developmentproject gestart. Veronica zou aandelen krijgen en een bedrijf financieren. Dat eerste jaar hebben we zitten ontwikkelen, ontwikkelen, ontwikkelen.' Met de deal is naar verluidt vijftien miljoen gulden gemoeid. Maar er is nog niets te zien en er moet wel wat gemeld worden aan de pers. Veronica is tenslotte net uit de HMG gestapt en er is geen concreet zicht op een nieuwe zender. Dus vertelt de zoekende voorzitter enthousiast over de breedbandplannen van Veronica. Verkeerd, volgens Glorie. 'De fout was dat Van der Reijden het breedbandproject aan de pers vertelde. Voor je het wist was de toekomst van Veronica gebouwd op Jamby. We wilden het het eerste jaar in alle stilte ontwikkelen. De verwachtingen waren nu veel te hoog gespannen.'

Onvrede

Nadat Joop van der Reijden het slagveld moet verlaten is Willem van der Meer de Walcheren zijn opvolger. Die kijkt met gefronste wenkbrauwen naar het driejarige contract met Jamby, waarin nogal wat verplichtingen en financiële toezeggingen gedaan zijn. Zo is er een gegarandeerde afnamegarantie besproken. Een lastige toezegging als Veronica geen tv-zender zou krijgen, want om alles alleen op internet uit te zenden, zou nooit voldoende opleveren. Curry: 'We tekenden een contract, waarvan de eerste zin luidde: Dit contract kan nooit korter duren dan drie jaar. Echt waar!' Juist die zin zou later nog flink betwist worden. Willem van der Meer de Walcheren besluit om met eigen ogen te gaan bekijken wat er nu eigenlijk gebeurt in dat grachtenpand op de Keizersgracht. Van der Meer de Walcheren: 'Ik kreeg dat contract gewoon overgeleverd, wist ik veel waar dat over ging. Het was een raar papiertje, dus ik dacht: ik ga maar eens kijken.' Het viel hem niet tegen. 'Ik was hartstikke enthousiast. Het zag er leuk uit, creatieve mensen. Van de techniek had ik geen verstand, maar ik had me laten vertellen dat die ook interessant was. Alleen vond ik de opzet niet goed. Ze konden daar maar doen wat ze wilden, niemand die bij Veronica een vinger aan de pols hield. Dus ik wilde kijken of we een fusie konden doen tussen Jamby en Veronica Digitaal.' Unico herinnert het zich zo: 'Willem kwam op bezoek op de Keizersgracht. Er was wat discussie geweest over het project. Willem zei geënthousiasmeerd: 'We kijken er heel kritisch naar. Maar ik heb het gebouw gezien en de mensen, dit ís gewoon Veronica. Zijn jullie te koop?' Dus wij riepen: 'Nou Willem, nu ga je wel heel erg hard. We hebben hier ook een stukje waarde opgebouwd. Laten we eerst het project afmaken, dan kijken we daarna hoe het gaat. No worries, je bent aandeelhouder.' Na afloop sloegen Adam en ik de handen tegen elkaar. We dachten dat het geregeld was.'

De fusie komt er echter niet. Unico Glorie en Peter Hoogendoorn onderhandelen wel, maar volgens Van der Meer de Walcheren loopt in dezelfde periode Jamby's personeel weg. Van der Meer: 'Het werd een beetje leeg, alle creatieve geesten stapten op. Dus ik zeg tegen Unico dat ik nog steeds geïnteresseerd was in de techniek maar dat de creativiteit weg was. Daarna stapte hij zelf op naar Endemol. Zijn opvolgers waren hartstikke aardige jongens, die vonden ook dat het niet goed meer ging. Een hoop mensen zeiden me inmiddels dat de techniek niet deugde en verouderd was. Dat vond ik jammer, Veronica had er wel veel in geïnvesteerd. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat we toch uit elkaar moesten.' Unico: 'Er kwam wat tegenstand. Niet iedereen bij Veronica vond het project even goed. Toen Willem er zat, ging het een maand goed en toen kwam het gezeik. De rekeningen werden niet betaald, afspraken werden niet nagekomen. Ik ben er toen mee gestopt.' Adam: 'Van de ene dag op de andere stapt zo'n Willem van der Meer de Walcheren erin. Die hield op met betalen. We hebben nog drie maanden doorgewerkt tot de volgende betaling moest komen. We hebben zelf allemaal gelapt: driehonderdduizend euro uit mijn eigen zak. Toen kregen we allemaal gezeik. De media die er dan ook op duiken.'

Van der Meer de Walcheren: 'Jamby ging in de pers allemaal onaardige dingen zeggen over Veronica, dingen die niet deugden. Moest ik daar nu zaken mee doen? Ik kreeg als voorzitter de verantwoordelijkheid in de schoenen geschoven maar de afspraken speelden zich op een lager niveau af. Jamby meende nog recht te hebben op een miljoen gulden. Maar uit stukken bleek dat dit niet zo was, dus waarom zou je ze dat dan geven? Ik heb nooit echt ruzie gehad met Unico en Adam, maar ze gingen helaas uit elkaar en ze vroegen echt te veel. Uiteindelijk 2,2 miljoen, echt een beetje gek.' Drie jaar na dato reageert Adam Curry zo: 'Ongelofelijke bullshit! We hebben nog steeds een beslaglegging op 2,2 miljoen liggen bij Veronica. Maar die club heeft geld, dus die hebben dat apart gelegd voor als ze alsnog moeten betalen. Tot die tijd spelen ze het tot het laatste druppeltje uit. Ze hebben toch niks anders te doen.' Unico Glorie: 'Die juridische procedure zal niet in het voordeel van Veronica uitpakken. Er lag een overeenkomst maar zij hebben ons laten zitten met de mensen, met de spullen, met de verplichtingen, met de dingen die we allemaal gehuurd hadden of gekocht. Dat project werd van de ene op de andere dag niet betaald. Dat kan natuurlijk niet.' Het geschil wordt eind 2005 eindelijk beslecht, waarbij Veronica maar een fractie van het door Jamby geëiste bedrag betaalt.

En zo scheurt de samenwerking tussen Jamby en Veronica. Jamby gaat in stilte ten onder. Unico Glorie vertrekt naar producent Endemol en neemt daar een zetel over in de raad van bestuur. Hij vervangt een andere oud-Veronicaan, Ruud Hendriks. Adam Curry gaat radio en tv maken bij BNN en slijt zijn realitysoap over zichzelf uiteindelijk aan SBS6. In 2004 zou hij nog eenmaal met Veronica zakendoen, waarover later meer. Die samenwerkingen brengen hem niet wat hij ervan gehoopt had en gedesillusioneerd emigreert hij naar Engeland. Vlak daarvoor maakt hij een feature af waar de Freedom Controller ook al in moest voorzien. Namelijk de mogelijkheid dat je pc vanzelf voor jou binnenhaalt wat jij graag wilt ontvangen. Een optie die voor tekst al bestond maar nog niet voor audio en video. Podcasting is in 2004 een feit en het wordt een groot succes. Maar niet voor Veronica, maar voor de Podfather zelf.

'Herinnert u zich deze nog?' (c) Arjan Snijders

Terug naar overzicht publicaties 'Herinnert u zich deze nog?'

Terug naar de homepage


 
 
(C)Arjan Snijders 2006-2007 | Design by Yellow Lemon Tree