Je hebt geen flash geïnstalleerd
 
 
           
           
Top 10 van citaten uit het Veronica boek 'Herinnert u zich deze nog?' (en meer)
 

Na een poll op de website Radioheld.nl zijn deze 10 uitspraken uit het boek als de meest spraakmakend en meest typerend voor Veronica verkozen;

NR. 1 "Vlak voor mijn eerste opnamen Voor Countdown, sprak Lex Harding de legendarische woorden tegen mij: 'Kijk maar naar de camera alsof je een lekkere kut ziet.' En ik dacht: gadverdamme. Maar ik begreep wel wat hij bedoelde." (Adam Curry, negentien jaar en nul televisie-ervaring, krijgt nuttige tips van eindredacteur Countdown, Lex Harding)

NR. 2 "Hoe wil je de lijfwachten hebben? Ik heb ze met knuppels en met pak." (De Veronica directie wil muitend personeel van Veronica Uitgeverij buiten de deur van een bijeenkomst houden. Menno Buch doet een suggestie)

NR. 3 "Valt er nog wat te neuken hier?" (Vrouwenliefhebber en Veronica-voorzitter Joop van der Reijden, bij aankomst op een Russisch vliegveld, alwaar de verenigingsleden op 'studiereis' gingen)

NR. 4 "Van Rob Out was bekend dat hij seks had met al zijn secretaresses. Tot die keer dat hij Gene van Doorn met zijn zatte kop van het balkon had gedonderd. Zij is daarna naar Amerika gegaan. En toen ging ook het gerucht dat Rob haar opleiding helemaal heeft betaald en haar onderhouden heeft." (De oud-Veronica kantinejuffrouw Tonnie Rietbroek durft wél te vertellen over de secretaresse die met een riante uitkering een schandaal rondom directeur Rob Out stilhield)

NR. 5 "Op een keer moest ik op het matje komen bij Rob Out. Dat was op een maandagochtend, geloof ik. Ik had iets gezegd in de uitzending, ik weet niet meer wat. Ik vond het best eng. Hij komt uit een vergadering en zegt: 'Zo Jeroen, je hebt weer wat geflikt. Zullen we samen gaan luisteren?' Hij bukt zich om die cassetteband te pakken en rolt dan achterover. Ik weet niet zeker of hij dronken was. Hij staat weer op en heeft iets van: kut, dit is een embarrassing moment. Toen ging hij achter zijn bureau zitten en zei: 'Dat luisteren, laten we maar even zitten. Je hebt dit en dat en dat gedaan. Niet meer doen. Doei!' Ik vond het niet leuk om te zien. Ik had iets van: dit is dus de Rob Out die over het parket van zijn indrukwekkende kantoor rolt." (Jeroen van Inkel wordt tot de orde geroepen maar hoeft niet bang te zijn voor zijn baan)

NR. 6 "Kijk maar naar die posters van het huidige Radio Veronica. Dat wijf op die foto is zo vaag, die hadden we vroeger echt afgekeurd. De hele gedachte is ook fout. Je kunt niet een marketingorganisatie van 130 mensen, want dat is Sky Radio, aanhouden. En in datzelfde ziekenhuis een paar diskjockeys naar binnen gooien en verwachten dat het goed komt. Het is zo steriel en er is geen seks. De hele gedachte is belachelijk, dit Radio Veronica is een belachelijk idee! Het heeft geen Veronica-ziel. Het is een Veronica-merk waar andere mensen radio programmeren. Kansloos, omdat je met de naam suggereert dat je een beweging bent. Maar je kunt een vibe van twintig jaar geleden niet weer tot leven brengen. Dit is geen golf, geen beweging meer." (Adam Curry over Radio Veronica, nádat hij er zelf een jaar dj was geweest)

NR. 7 "Drie jaar na mijn vertrek bij Veronica kom ik Rob Out in Cannes op de televisiebeurs tegen. Waarop hij tegen mij zegt: 'Wie heeft jou toestemming gegeven hierheen te gaan?' Ik zeg: 'Rob, ik werk al jaren niet meer voor je.' 'Gódverdomme', zegt hij en loopt weg. Dat is het laatste wat ik van hem gezien heb. Rob was na 1992 van de aardbodem verdwenen. Hij zat met de fles aan het zwembad, jammer. Maar hij heeft het wel zelf zover laten komen, de lul. Hij had het kunnen stoppen, hij heeft het uit z'n handen laten glippen." (Leo van der Goot analyseert de laatste bijdragen van Rob Out)

NR. 8 "Het was natuurlijk Sodom en Gomorra bij Veronica. Allemaal jonge meiden en jonge kerels bij elkaar. We hadden niet zoveel zendtijd, dus we moesten iets doen om onze tijd te vullen, ha ha. Ik heb daar zoveel lol gehad in die begintijd." (Erik de Zwart beschrijft de secondaire arbeidsvoorwaarden van De Jongste in de jaren tachtig)

NR. 9 "Dan zeiden ze tegen mij: 'Maar weet je dan niet waarom dat bed in het Veronica gebouw stond? Weet je dan niet wat erop gebeurde?' Ik dacht dat mensen daar wel eens bleven slapen. 'Welnee, daar deed die het met die', moesten ze mij dan echt vertellen. Er is veel gebeurd maar ik was monomaan bezig met programma's maken." (Leo van der Goot heeft de secondaire arbeidsvoorwaarden gemist)

NR. 10 "Het was een losgeslagen bende. De drank vloeide soms rijkelijk. Er werd ook wel geneukt intern. Ik ben de laatste om daar iets over te zeggen, want ik ben getrouwd met mijn secretaresse." (Lex Harding gaf het goede voorbeeld)

SPECIALE AANDACHT VOOR DEZE VOLGENDE, EIND NOVEMBER ACTUELE, UITSPRAAK;

"Ik heb je in de gaten, je bent alleen op een baan voor jezelf uit. Als Veronica met ons (SBS, red.) gaat samenwerken, zit dat er waarschijnlijk niet in en bij BNN wel. En daar wil jij directeur worden." (Toenmalig SBS-baas Fons van Westerloo wil niet meewerken aan het carrièreplan van Peter Kuipers. Vier jaar later heeft Kuipers het alsnog voor elkaar. Deze week werd hij de nieuwe TROS-directeur)

EN EERVOLLE VERMELDINGEN VOOR DE VOLGENDE QUOTES;

"Werken bij Veronica was een luizenbaantje. Eens in de drie weken hadden we een uitzending. We zaten tweeënhalve week te 'produceren' op het terras in Loosdrecht. Twee dagen voor de uitzending gingen we eens beginnen." (Ruud Hendriks over de werkdruk in de jaren tachtig)

"Hij kon het niet loslaten: de auto met chauffeur, de macht, de manier waarop je het publicitair voor het zeggen hebt als je voor de omroep werkt. Ineens zit je met Amerikaanse miljonairs om de tafel die met privé-vliegtuigen vliegen. Joop van der Reijden leefde als God in Frankrijk, dat heeft hij goed gedaan. Het is moeilijk om daar afscheid van te nemen…" (Toenmalig SBS-baas Fons van Westerloo over de oud-voorzitter van Veronica Joop van der Reijden, die in 2000 na tien jaar besturen toch nóg maar een jaartje langer aanbleef)

"Hé, geflipte filmster, pak je koffie zelf maar." (De kantinejuffrouw Tonnie Rietbroek blijft normaal doen tegen Veronica-'ster' Adam Curry)

"Ja, ik ben eigengereid, dat hoort ook bij de functie van voorzitter. Maar er was één grote interne machtsstrijd aan de gang en ik zat baantjesjagers in de weg. Veronica was de LPF in het kwadraat, macht om de macht. Ik wilde niet meer meedoen aan die machtsspelletjes en heb de club uit eigen beweging verlaten." (Oud-voorzitter van Veronica Willem van der Meer de Walcheren over de periode waarin hij werd afgezet)

"Wat ik zo leuk vond was dat Rob Out soms ook maar wat riep. Ik heb een bestuursvergadering meegemaakt. Toen schermde hij dat hij goede contacten had met Berlusconi. En geen hond geloofde dat. Op een gegeven moment zegt hij: 'Potverdomme, ik bel hem nu op.' Hij gaat hem zogenaamd bellen waar iedereen bij zit. Hij krijgt in zijn ogen Berlusconi aan de lijn en gaat druk Engels lullen. En later begrijp ik dat Berlusconi geen woord Engels spreekt. Zo'n rijke fantasie!" (oud-programmadirectuer Kees Gerritsen heeft veel geleerd van zijn voormalige tv-baas)

"Eind 1979 werd ik voor het eerst bij Veronica ontslagen. Ik moest binnen tien minuten het pand verlaten van Rob Out. Daarvan heb ik geleerd dat je niet meer in je bureau moet stoppen dan in een plastic tasje kan. Stel dat je een leuk schilderij aan de muur van je bureau hebt hangen, sta je voor lul. En ik heb geleerd wat solidariteit en loyaliteit in Hilversum inhoudt. Al met al hebben maar twee mensen gebeld. En als ze hadden laten blijken met Bert van der Veer te hebben gesproken, waren ze er ook door Rob Out uit gesodemietert. Hij kon heel hardvochtig zijn." (Bert van der Veer doet eind jaren zeventig zijn eerste mooie ervaringen op in de Hilversumse slangenkuil)

"Na drie uitzendingen van 'Nederland Muziekland' dacht ik dat ik wereldberoemd was. Ik moest bij de vierde uitzending mijn auto halen die op de gracht stond geparkeerd. Ik kwam terug en het was ongeveer tien minuten voor het begin van de live-uitzending. Daar stonden van die kleerkasten voor de deur. Ze lieten mij er niet in. Dus ik was nog niet zo beroemd." (Erik de Zwart overschat de impact van Veronica nog een beetje)

"Wel gódver. Hou daar nou eens mee op, Van der Goot. Zo wordt het nooit wat met je. Blijf toch eens een tijdje hetzelfde doen. Het gaat toch goed? We hebben het toch leuk?' Dat zei Lex Harding tegen me toen ik tv wilde gaan doen. Harding kon zo boos op me worden, wat ik erg in hem gewaardeerd heb. 'Denk eens rationeel, lul.' Lul was het woord dat hij het meest voor me gebruikte. Ik mag die man echt." (Leo van der Goot denkt met genoegen terug aan zijn zoveelste afscheid bij Veronica Radio)

"Bij Veronica moest ik wennen aan de zeer losse omgangsnormen. In de radiostudio was altijd wel een productiemeisje dat je voor koffie en lullige klusjes wegstuurde. Maar dat was bij de VARA uit den boze. Daar stuurde je geen vrouw op pad voor een klusje. Ik moest daar erg aan wennen." (Rob Stenders moet zijn schaamte overwinnen bij Veronica, in 1987)

"Hij was niet klaar voor het snelle Veronica. Hij maakte ook allemaal ongelukkige dingen mee met meisjes binnen Veronica. Dat moest net hem weer gebeuren. Rob Stenders bij Veronica was in het begin heel raar." (Jeroen van Inkel stond daar bij en keer daarnaar)

"Aanvankelijk was Erik de Zwart er totaal niet blij mee dat hij de Top 40 moest gaan presenteren. Hij zag het de dag voordat hij begon nog steeds als een soort degradatie. Wat ik me vanuit zijn standpunt wel kon voorstelen want hij raakte zijn eigen programma kwijt. We hebben die avond ervoor een aardige tijd zitten praten waarbij ik probeerde Erik te overtuigen dat het een enorm compliment was dat juist hij de Top 40 mocht gaan doen." (Radioproducer Jos Bergenhenegouwen praat dj Erik de Zwart moed in bij de start van een 'vervelende' klus)

"Ik ging geregeld op studiereis naar Amerika, Engeland, Frankrijk, Duitsland. Congressen bezoeken en zo. Daar kreeg ik alle ruimte toe. Ik heb nog nooit zoveel gereisd als bij Veronica." (Oud-radiodirecteur van Veronica en huidig Omroep Flevoland baas Allard Berends)

"Ik reed door Almere en zag overal die billboards met Adam Curry en ik erop, met de tekst We got 'em eronder. Dat was een verwijzing naar de toen net gevangen Saddam Hoessein. Overal las ik: We got 'em! En ik dacht: daar zijn jullie lekker mee. Ik voelde me helemaal klote. Ik zat alleen op een flatje. Ik had een tas met kleding en verder niets. Mijn iPod, mijn laptop en een matras op de grond. Ik had nog een hifi-setje uit de slaapkamer van mijn ex meegejat. En ik voelde me doodongelukkig." (Jeroen van Inkel beleeft net z'n midlifecrisis als hij terug kan keren bij Radio Veronica, eind 2003)

"Als Lex je ontdekt had, wilde hij in je succes delen. Alles wat je financieel binnenhaalde, verdween direct in zijn zak. In het begin zie je dat niet maar op een gegeven moment kom je erachter dat je eigenlijk maar een pion bent in het spel van Lex Harding. Natuurlijk, mijn big break had ik aan hem te danken, maar ineens dacht ik: jeetje mina, ik krijg maar een dubbeltje, en hij duizend gulden. Dat heeft wel meer jonge jongens in die tijd geïrriteerd." (Adam Curry leert waar de inkomsten van de drive-in shows blijven en waar het wagenpark van zijn baas van wordt gefinancierd)

"Maar goed, die schnabbels, dat was heel wat. Later had ik echt mijn eigen show met mijn eigen mensen, mijn eigen licht, mijn eigen installatie. Dan werd ik in de limo gebracht. Ik kon er fucking goed van leven. Ik betaalde nooit belasting. Had ook geen ziektekostenverzekering of zo." (Maar goed voorbeeld doet goed volgen, leerling Curry snapt het spel een jaar later ook)

"Waarom maken we van Veronica geen NV? Ieder Veronica-lid krijgt een aandeel. We brengen de hele teringzooi naar de beurs. Ik heb daar de financiers van de bank Mees Pierson bij gehaald. Alles had ik klaar liggen, fantastisch! Dát had nog de explosie kunnen zijn die Veronica legendarisch had kunnen maken, de totale commerciële exploitatie. Een miljoen mensen naar de beurs! Alles lag er klaar voor, maar Veronica wilde niet." (Adam Curry wilde in 2001 het dolende Veronica wel even redden)

"Ik dacht al snel: dit gaat mis, dat houden we niet lang vol. Ik durfde dan ook geen enkele A-naam te vragen om bij Veronica te komen werken. Ik kon toch geen Beau of Bridget meeslepen in dit avontuur? Dan maar wat beginnend talent een kans geven, dacht ik." (Bert van der Veer begint in 2003 aan een onmogelijke herstart van Veronica-tv maar bewaakt in ieder geval de carrière van tv-talent bij andere omroepen)

"Veronica was een soort politieke partij geworden. Verschrikkelijk om te zien. De Vereniging dacht dat zij Veronica was. Maar er zat niemand meer die radio of tv kon maken. De Lexen van deze wereld waren weg. Voor mij is Veronica een beweging, een politieke beweging zelfs. Radio en tv was kut voordat Veronica kwam, er was voor jonge mensen gewoon niks. Veronica ging daar tegenin schoppen! Dat was een stroom, een vloedgolf, van C naar B naar A. Veronica gaf de mensen wat ze wilden zien en dáárom wilden ze dat Veronica meer zendtijd kreeg. Van die beweging is niets meer over. Dan kan zo'n Vereniging wel doen alsof zij het gedachtegoed van Veronica vertegenwoordigt, maar dat is voorbij. Veronica is geen beweging meer. Kansloos om te denken dat als je die naam hebt, je ook de beweging vertegenwoordigt." (Adam Curry is ruim twintig jaar later een stukje wijzer geworden over zijn eerste liefde, Veronica)

(c) Arjan Snijders

Terug naar overzicht publicaties 'Herinnert u zich deze nog?'

Terug naar de homepage


 
 
(C)Arjan Snijders 2006-2007 | Design by Yellow Lemon Tree