Je hebt geen flash geÔnstalleerd
 
 
           
           
In 1995 gaat Veronica na 20 jaar weer commercieel, maar is ze daar wel klaar voor?
 

Voorpublicatie uit 'Herinnert u zich deze nog?' - 2007

D-day voor tv!

Naast het warmlopen op HitRadio had in de zomer van 1995, de weken voor de start ook op de frequentie van de nieuwe tv-zender een spetterend en overtuigend promotiefilmpje gedraaid. Daar knalde het zelfvertrouwen van af. De bulderende stem van Alfred Lagarde had de dagen tot het grote aftellen overtuigend ingeluid. Donderdag 31 augustus 1995 is het zover. Weer was de 31e augustus een historische dag voor Veronica. Gevoel voor traditie kan de club niet ontzegd worden. Alleen, wie wist nog waar het aan refereerde? De enige oudgediende die na die 21 jaren in het bestel nog steeds bij Veronica werkte was Adje Bouman. Al zijn vrienden van de boot waren vertrokken en mensen die altijd commercieel hadden willen gaan, werkten er niet meer. Op het Laapersveld is die avond het voltallige personeel met aanhang aanwezig om te vieren dat hun cluppie het bestel verlaat en weer terug was waar het 21 jaar eerder niet meer had mogen verblijven: in de vrije markt. Het was een overwinning van een nieuwe lichting die niet wist waar ze aan begon. Maar die er wel buitengewoon veel vertrouwen in had, zonder dat daar veel aanleiding voor was.

Op 31 augustus zendt Veronica op Nederland 2 haar laatste programma's in het publieke bestel uit. Daaronder de documentaire Veronica Vaarwel, gemaakt door oud-Veronicaan Leo van der Goot. Het is een verrassend eerlijke documentaire waarin helemaal niet geschreeuwd wordt dat Veronica het gaat maken. Mediakenners en reclamestrategen mogen er openlijk hun twijfels over de commerciŽle toekomst van Veronica uiten. Er wordt vooral getwijfeld of Veronica nog wel een jonge groep Nederlanders zou vertegenwoordigen. Zijn die dagen niet voorbij? Kan Veronica in een commerciŽle omgeving wel voor jongeren programmeren? En eigenwijs zijn? Staat het merk Veronica nog wel ergens voor? Het is de laatste maal dat Veronica in haar eigen zendtijd zo eerlijk is over zichzelf. Na deze introverte vertwijfeling volgt de vijf jaar oude speelfilm Total Recall, met krachtpatser Arnold Schwarzenegger. De film wordt halverwege afgebroken en houdt vijf minuten voor twaalven op. Alfred Lagarde brult: 'Met het vertrek van Veronica verdwijnen de laatste jonge honden uit het nest! En dat spijt me voor de publieke omroep!' Zo wordt er gerefereerd aan Outs laatste woorden vanaf de boot in 1974. Out zelf is not amused dat de achterblijvers bij zijn Veronica zijn woorden parafraseren. Hij zegt daarover: 'Als ze het nou nog meenden, maar het werd uitgesproken alsof het een leuke grap was!' Nederland 2 dooft die avond uit als een nachtkaarsje met een vijf minuten durend Journaal en daarna het Nieuws voor Doven. Op het commerciŽle Veronica start ondertussen vuurwerk en wordt de finale van de film Total Recall vertoond. Een kleine anticlimax dat er niet gelijk meer te zien was...

Overigens was SBS6 drie dagen eerder, op 28 augustus 1995, al begonnen met uitzenden. De kabelmaatschappijen, die eerder moeiteloos Veronica aan hun pakket hadden toegevoegd, riepen weer eens dat er geen ruimte was voor meer zenders. Dat was bij de komst van Vťronique en RTL5 ook al geroepen. Voor SBS6 zou al helemaal geen plek zijn. Maar door onder andere nationaal voetbal in de begindagen te programmeren, was dit schaarste-euvel op miraculeuze wijze binnen een paar weken op vrijwel alle kabelnetten opgelost.

SBS zou al snel een geduchte concurrent blijken voor Veronica. Een keiharde Ob-6-sie schreeuwde Veronica uit op plekje 6 van de afstandsbediening. Het veel minder bekende SBS6 had die 6 in de naam al geclaimd, maar het zou nog vele jaren duren voordat ze die toets in een meerderheid van de gezinnen zou veroveren. Het vertrouwen en de gewenning rondom de merknaam Veronica was groter en dus kwam die zender op plekje 6. Bart in 't Hout van het toenmalige SBS: 'Bij het lanceren van Veronica ging iedereen de tv voor de nieuwe zenders herprogrammeren. Dat doen ze maar ťťn keer, dus moesten we gebruikmaken van het moment van de lancering van Veronica.' Fons van Westerloo toen: 'En die 6 in onze naam hielden we. Ons reclamebureau kwam al met een campagne met de naam TV7. Wij zeiden: Als we nu weglopen voor Veronica hebben we bij voorbaat verloren. Dan weet iedereen dat we laffe klootzakken zijn die bij de eerste concurrentie wegloopt.' De programma's als Hart van Nederland en mensen als Wendy van Dijk en vroegere Veronica-ster Robert ten Brink zouden van SBS een brede familiezender maken. Daarmee won de onbekende concurrent uiteindelijk de strijd met Veronica om die zesde plek.

Daarnaast wisten programmabazen Fons van Westerloo en Bart in 't Hout op SBS6 het gedachtegoed en de mannelijke doelgroep van Veronica goed over te nemen. Net als op RTL5 gingen Fons en Bart veel harde series, reality-tv en seks inzetten om van SBS6 ook een succes te maken. En ze programmeerden opvallend veel Veronica-achtige programma's. Ze zouden het jaar erop daarmee een relevant deel van de 'typische' Veronica-kijker veroveren. Dat was nu concurrentie waar ze bij Veronica lang niet meer aan gewend waren.

Veronica zou aan de start van dit commerciŽle avontuur een spaarpot hebben van honderd miljoen gulden. Het Magazine bracht jaarlijks achttien miljoen winst en dat zou daarmee het enige winstgevende onderdeel van het hele bedrijf worden. Daarmee nam het belang van het Magazine nog verder toe, want het zou in het commerciŽle circuit een nog veel belangrijker inkomstenbron zijn. De tv en radio brachten namelijk alleen aanloopverliezen binnen. Omdat Veronica onderdeel was van de HMG werden die aanloopverliezen gedeeld door alle deelnemende partijen, dus ook CLT en VNU en in eerste instantie Endemol. De winsten van het Magazine kwamen ten goede van de Vereniging Veronica. Mede daarom zou Veronica altijd blijven denken dat ze het eigenlijk toch wel zelf zouden kunnen, een zelfstandig mediabedrijf zijn. Een overtuiging die nog tot veel hoogmoed zou leidenÖ

'Herinnert u zich deze nog?' (c) Arjan Snijders

Terug naar overzicht publicaties 'Herinnert u zich deze nog?'


 
 
(C)Arjan Snijders 2006-2007 | Design by Yellow Lemon Tree