Je hebt geen flash geÔnstalleerd
 
 
     
 

‘Hier vind je alle hoofdstukken (en zelfs een paar meer die het oorspronkelijke boek niet haalden) uit Rap van Fortuin.
Hieronder vind je de oorspronkelijke 1997 persinformatie;

Op 10 januari 1997 verscheen het eerste boek over de opkomst van de commerciŽle omroep in Nederland: 'Rap van Fortuin: 22 persoonlijke verhalen van de commerciŽle radio en televisie'. In het boek vertellen 22 hoofdrolspelers uit het mediacircus elk hun versie van de waarheid over het commerciŽle omroeplandschap in Nederland. Dit gebeurt in 22 exclusief voor dit boek opgetekende zeer openhartige monologen. Het resultaat: een fascinerend overzicht van persoonlijke bekentenissen die vaak regelrecht ingaan tegen eerdere uitspraken of visies van collega's. Deze verschillende lezingen geven een uniek beeld van hoe men in omroepland met elkaar omgaat.

Rap van Fortuin is geschreven door journalist en radiomaker Arjan Snijders en wordt uitgegeven door Broadcast Books in Hilversum. Arjan Snijders weet dingen op begrijpelijke wijze uit te leggen. Rap van Fortuin is zeker geen boek voor insiders. Snijders hierover: "Iedereen heeft een mening over de radio en televisie. We kijken tenslotte elke dag 150 minuten televisie en we luisteren zo'n drie uur radio per dag. Ik geloof dat er naast eten en slapen niet veel activiteiten zijn waar we elke dag weer zo veel tijd aan besteden. Toch vragen de meesten zich zelden af hoe radio en televisie tot stand komt. En welke mensen er achter schuil gaan, en wat hun motieven en drijfveren zijn." Maar de informatievoorziening via radio en televisie raakt alle burgers, vandaar dat de politiek beschermend optreedt. Vaak tot grote ergernis van de commerciŽle mediabespelers. Daarom vertelt Rap van Fortuin niet alleen het verhaal van een ordinaire bedrijfstak die door technische vindingen tot bloei is gekomen. Dit zijn de intriges waarbij de overheid zich dwingend opstelt in een commerciŽle markt.

 
     
 
     
 

 


 
 

In 1996 begon ik aan een avontuur. Ik bedacht een list om al mijn mediahelden persoonlijk te kunnen spreken. Een boek zou het excuus worden. Over de mediabranche in Nederland, met stiekem een beetje meer aandacht voor radio dan voor tv. Dat was functioneel, want radio brak de commerciŽle mediawereld in Nederland open. Dus kwam ik langs in de huizen van Peter Jelgersma, de studio's van Lex Harding, de kantoren van Joop van den Ende (die pas na 26 weken aanhoudend zeuren toezegde mee te doen maar wel een paar onthullingen voor me had). De meesten waren rijk geworden, sommigen waren (nog) idealistisch, sommigen moesten het nog waarmaken en sommigen zouden falen en nu geen rol meer van betekenis spelen. Zij vormden de start van de commerciŽle radio en tv in Nederland en ik mocht ze spreken. De gesprekken tikte ik zo letterlijk mogelijk uit en de weerslag ging in een gebundeld boekje naar alle key-players in de mediawereld, die het nog steeds in de boekenkast hebben staan. Journalistieke opleidingen en bibliotheken kochten het ook snel in. En daarna was het boekje snel uitverkocht. Maar de vraag naar de unieke content is er nog steeds. Daarom vind je nu op deze pagina de oorspronkelijke 1996 interviews terug. Geniet, leer en citeer met mate. Dank!

Andere verhalen over de Nederlandse mediabranche vind je hier: ‘Wat heeft De Snijderman nog meer geschreven?’

Een aantal exclusieve publicaties uit en over mijn boek over Veronica, ‘Herinnert u zich deze nog?’ , vind je hier.

 
 
   
   
   
   
 
 
(C)Arjan Snijders 2006-2007 | Design by Yellow Lemon Tree