1971-2006
Van de Veronica-website in 1997, over de redactie van het Veronica Magazine:
‘Aan de Vaartweg in Hilversum staat een villa. Vrij onopvallend, verscholen achter een paar bomen. Binnen de muren van deze villa gonst het echter van de activiteit. In dit gebouw worden namelijk twee bladen gemaakt, en wat voor een bladen. Verreweg het grootste programmablad van Nederland. Het Veronicablad: één miljoen abonnees, en ruim drie miljoen lezers. En dan natuurlijk nog Satellite, hét blad voor schotelbezitters. Een kijkje in het pand leert ons dat het hier gaat om een geoliede machine waar alle afdelingen perfect met elkaar samenwerken. Een korte blik in de keuken.
De villa waarin het Veronicablad huist, is eigenlijk een beetje te klein voor zo’n grote onderneming. Maar gezellig is het wel. Beneden zitten de Receptie, de Algemene Dienst, de Kantine, de Automatiseringsdienst en een gedeelte van de redaktie. Op de eerste verdieping zit de rest van de redaktie, en verder ‘huist’ de advertentieafdeling daar. Op de tweede verdieping is de ledenservice en de boekhouding te vinden.
Het kleinere broertje van het Veronicablad is het weekblad Satellite. Satellite richt zich, zoals de titel al verraadt, volledig op schotelbezitters. Satellite is dan ook flink gevuld met informatie over alles wat met deze manier van signaal ontvangen te maken heeft. Satellite bevat de programma-informatie van meer dan 30 stations en heeft natuurlijk veel aandacht voor de nieuwste ontwikkelingen in deze snelle wereld van Transponders, Beams, Decoders, Subcarriers en Footprints. Satellite is misschien (nog) niet zo groot als het Veronicablad, maar het bedient haar doelgroep op haar wenken met een compleet en fraai blad. Satellite is gewoon hét blad voor schotelbezitters!’
De Heilige Melkkoe
Hoe anders zou de geschiedenis van omroep Veronica verlopen zijn als er geen Veronicablad was geweest? Er was dan begin 21e eeuw niet zo’n geruzie geweest binnen Veronica. Maar dan had Veronica waarschijnlijk de 21e eeuw niet eens gehaald. Want als er íets geld heeft verdiend bij Veronica dan was het wel het Blad. Veronica is vooral succesvol geworden in het maken van een goed blad. Al in de publieke omroeptijd is het Veronicablad de Heilige Melkkoe van de Vereniging. Veronica werd er een hele rijke club van en kon daarom zo lang zo veel geld uitgeven. Dat succes van het Blad kwam overigens om dezelfde reden als waarom Veronica Radio en -tv een succes zijn geworden. Het Veronica Magazine gaf de mensen wat ze graag wíllen, niet wat ze zouden móéten willen. Het Veronicablad is ook veel kleurrijker en aantrekkelijker dan alle andere omroepgidsen. Ook daarin heeft Veronica de trend gezet. En – op het clubblad van de anwb, Kampioen, na – heeft ze met dit Magazine het grootste blad van Nederland in de markt gezet.
Rob Out bedenkt een popblaadje
Het begint allemaal in 1971. Rob Out komt met het plan om een Veronicablad uit te brengen. Natuurlijk om er geld mee te verdienen. Veronica is dan tenslotte een commerciële zeezender op zoek naar nog meer pegels. Betalende leden maken hun geld van tevoren over, da’s een zekere inkomstenbron. Bovendien kunnen die leden in de toekomst nog wel eens belangrijk worden. Daarnaast kunnen veel platenmaatschappijen adverteren in dit Veronicablad. En met die platenjongens zijn al bijzonder informele contacten opgebouwd. Advertenties plaatsen in het Blad betekent draaibeurten op Veronica Radio en andersom. Dat kan elkaar alleen maar positief versterken.
Out begint het Veronicablad samen met Barend Toet. Toet was oprichter van de Hitkrant en richtte later ook Muziekkrant Oor op. Lang blijft Toet niet, hij gaat snel door naar Oor. Het Veronicablad is niet zijn gedroomde popuitgave. Lex Harding neemt zijn poppagina’s over. Concurrentie is er in die dagen van bladen als Kink, Popmix, Loeloe en Teenbeat. Wat zet Veronica daartegenover? Veel popnieuws, veel advertenties van platenmaatschappijen, een verdwaalde horoscoop. Verder is er het Veronica Pop Joernaal. Een pagina met de Top 40 en Tipparade (met uitleg). Daarnaast wordt er een beetje binding met de Radio 192-luisteraars aangegaan, met een programmaoverzicht van de zeezender. Out zegt in het Blad: ‘Het Blad is een logiese voortzetting van datgene wat Veronica is begonnen bij de aktie ‘Veronica blijft’.’ Opvallend is verder dat er geen hoofdletters worden gebruikt, dat was ongetwijfeld bijzonder hip. Ook bij namen als ‘veronica’ zelf werd dat dus zo opgeschreven. Het Blad is nog zwart-wit. Een abonnement wordt aangegaan voor een kwartaal en kost dan 4 gulden 95. Een los nummer is 45 cent. De redactie is gezeteld in Amsterdam.
Het Veronicablad is deze dagen nog geen omroepgids. Gegevens van de publieke radio- en tv-zenders mogen niet door commerciële partijen worden afgedrukt. Er is slechts één pagina met een paar tv-tips, over Nederland 1 en 2, meer is er immers nog niet. Veronica-medewerkers daarentegen zien we genoeg terug in het Blad. In het colofon treffen we namen als Henk van Dorp en Frits Barend, Lex Harding, Chiel Montange, Klaas Vaak (oftewel: Tom Mulder), Coby Veerkamp, Jip Golstijn. Vaste waarde wordt Will Luikinga, die vanaf het eerste nummer een wekelijkse bijdrage levert. Hij maakt dan een Wist-U-Dat?-achtige rubriek over het Veronica-personeel. De naam is vanaf het begin ‘Will wil wel’. De schrijfstijl evolueert vanzelf in een column die Luikinga tot eind 1999 (!) heeft volgehouden (‘Rij en slaap/tuinier/zing – of wat er maar in die column toepasselijk was – voorzichtig, denk aan mij.’). En Mister Veronica zelf speelt natuurlijk de eerste viool. Op de eerste bladzijde heeft Het nul-nummer van Rob Out’s Veronicablad Rob Out een column waarin hij zijn mening over de publieke omroep en de politiek kwijt kan. En hij wordt ook maar gelijk hoofdredacteur. Oftewel: Out bepaalt wat het Veronicablad haalt en wat niet.
Rob Out legt uit in Eén jaar later wat hij voor ogen had: ‘Toen ik Dirk Verweij voorstelde een eigen blad te beginnen, wilde hij daar eerst helemaal niets van weten. Met veel moeite wist ik hem te overtuigen van de noodzaak dat er naast radio een ander medium moest komen om het Veronica-standpunt in een aantal zaken te kunnen uitdragen. (…) Daarna oriënteerde ik mij zo veel mogelijk op het gebied van de bladenuitgeverij. Met Barend Toet werkte ik een voorstel uit, waarbij wij de uitgevers zouden zijn en Radio Veronica de kosten zou dragen. (…) Een wekelijks blad, waarin opgenomen de Veronica Top 40 en de programmering, dat voor 45 cent via de platenhandel verspreid moest worden.’
Het is een ongewis avontuur. Het gratis nulnummer wordt half september 1971 verspreid in een oplage van honderdduizend exemplaren. Het geld van Out en Toet is daarna op. Al was het maar omdat de hoofdredacteur vlak voor verspreiding nog een foto van een kritische ansichtkaart (met de tekst Veronica Rot Op Nu) wil verwijderen, wat de oplage flink duurder maakt. Een paar ton armer klopt Rob Out daarom al snel aan bij de directeuren van Veronica, de broertjes Verweij. Of zij als Radio Veronica niet het financiële risico willen lopen? Out:
‘Barend Toet en ik vertelden Dirk Verweij dat dit onze ondergang zou worden als we zelf het risico moesten blijven dragen. Radio Veronica moest de uitgave van het Blad zelf op zich nemen.’ Dat doen ze en Out krijgt dan ‘nog maar’ een dubbeltje per verkocht nummer. Een deal die zou blijven bestaan tot het Veronicablad een omroepblad wordt in 1976. Maar de mythe blijft hardnekkig bestaan dat de deal veel langer heeft doorgelopen. Het eerste officiële nummer verschijnt 30 september 1971 in een oplage van 35.000 exemplaren, toch nog 3500 gulden per week voor Rob Out. Uiteraard krijgt Out ook als hoofdredacteur een salaris. Het Veronicablad is dus allereerst een aanwinst voor Rob Out zelf.
Als zeezender Veronica in 1973 leden moet werven om een doorstart als publieke omroep mogelijk te maken, komt het goed uit dat het Veronicablad bestaat. Het maakt het lidmaatschap een stuk aantrekkelijker voor degenen die meer dan steunlid willen zijn. En er kunnen enthousiasmerende verhalen over de eigen club worden afgedrukt. In die tijd kun je daar, buiten de bevriende Telegraaf, in de ‘gewone’ pers niet vaak op rekenen. Uiteraard probeert Rob Out in zijn columns graag het politieke beslissingsveld in Den Haag een bepaalde richting op te sturen. Maar zonder succes, want Veronica wordt als zeezender verboden per 1 september 1974. Het Veronicablad brengt op 15 september dat jaar vele pagina’s met veel grote foto’s van verdrietige Veronicanen aan boord van de Norderney.
De tijdschriftenactiviteiten zijn inmiddels ondergebracht bij de Veronicablad bv. Een onderneming van Rob Out, de grote financiële man Peter de Jager en voorzitter van de VOO Wout Bordewijk. Want het Blad is nu een Verenigingsactiviteit. De VOO wil publieke omroep worden en het Blad is voor de leden van die Vereniging. Maar er volgt een ongewisse toekomst. Ook voor het Veronicablad. Want waarom zouden mensen dit popblad met de Top 40 erin kopen als er betere popbladen zijn en de Top 40 gratis in de winkel ligt? Een Veronica-programmering staat er niet in te lezen want er ís geen Veronica-programmering. Het ledenaantal loopt terug en in 1975 moet de wekelijkse frequentie van het Blad teruggeschroefd worden naar één keer per veertien dagen. Lex Harding: ‘Het Veronicablad kostte alleen maar geld en de abonnees liepen weg. We moesten leden werven, dat kostte ook alleen maar geld. Dat was best een moeilijke tijd.’ Wel kan Rob Out zijn boek Eén jaar later lekker pluggen in zijn blad. Maar als de abonnees toch weglopen smeekt Out in zijn column om vooral lid te blijven.
Het popblaadje wordt een programmagids
Dan gebeurt het ongelofelijke: de VOO wordt tóch toegelaten als aspirant-omroep tot het publieke bestel. Veronica krijgt drie uurtjes radio per week en één uurtje tv per week. En, niet onbelangrijk, ze mag een omroepgids uitbrengen. Want als publieke omroep heeft ze wél het recht op het publiceren van het spoorboekje van de drie radiozenders en twee tv-zenders die er dan zijn. Rob Out zoekt een echte hoofdredacteur, want daarvoor heeft hij als toekomstig tv-directeur geen tijd meer. Natuurlijk blijft hij wel zelf hoofdredacteur in naam. Hij benadert ene Robert Briel die het Veronicablad een eigen gezicht zou geven en er een zeer succesvol blad van zou maken. Robert Briel gaat het heel anders aanpakken dan andere omroepen. Het Veronicablad wordt veel kleurrijker, vrolijker van toon en toegankelijker dan andere omroepgidsen. Er staan ook extra artikelen in en dus niet alleen een spoorboekje met een paar toelichtingen op eigen programma’s. Robert Briel is daarmee een sleutelfiguur in het succes van Veronica. Briel vertelt:
Robert Briel over hoe het begon
‘Kerst 1975 hing Rob Out aan de telefoon. Hij zei: ‘Ik heb een bedrijf dat keihard en swingend is. Wil je de redactie van het programmablad gaan doen?’ En toen zei ik tot zijn ontsteltenis: ‘Daar moet ik nog even over denken. Mag ik je na oud en nieuw terugbellen?’ Ik zei vervolgens natuurlijk ja. Ik schreef al als freelancer voor het Blad en werkte bij Muziekkrant Oor. Ik had geen idee waar ik aan begon. Het Blad was nog niks. Ze hadden eerst een andere jongen geprobeerd, die van de kro Studio-gids kwam. Maar die kon het niet aan. En toen ben ik het gaan doen. De oplage was prima, tachtigduizend of zoiets.
‘Veronica was zo’n kleine club toen ik er ging werken. Er was geen structuur. En iedereen deed voor alles wat, voor radio, tv en het Blad. Op een gegeven moment werkte ik ook mee aan een actualiteitenmagazine op Hilversum 2. En diverse presentatoren schreven voor het Blad. Want zo ging dat. Er waren dingen mogelijk die nergens anders mogelijk waren. Al die tijd dat het een publieke omroep is geweest, is het een ongelofelijke kweekvijver van talent geweest. Iedereen werd gewoon in het diepe gegooid. Er was geen begeleiding of iets. Als je niet kon zwemmen was je weg. Er waren zakken met geld en als je met een goed idee kwam gebeurde het gewoon. Daarmee is één van de zaden geplant voor de latere problemen bij Veronica.
‘Ik had niet een bepaalde opdracht meegekregen voor het Blad. Maar wat me aansprak aan Veronica was dat het amusement was zonder het vingertje erbij. Als de kro een popprogramma had met Theo Stokkink moest er bij alles meteen een uitleg komen. Dat deed Veronica niet en dat heb ik ook geprobeerd in het Blad door te laten klinken. Je moet weten wat er speelt onder je lezers. Doordat je met beide benen op de grond blijft staan. Door op zaterdagochtend in de Hema en Vroom & Dreesmann rond te lopen. En op de Huishoudbeurs te staan met de stand van je blad, omdat je dan ziet wie je lezers zijn. Het is heel makkelijk om je daarvan af te sluiten en in je ivoren toren te blijven. Je hoeft nooit naar de Free Record Shop of de bioscoop, want de cd’s komen zelf wel naar je toe en je mag overal gratis heen. Maar dan vergeet je dat lezers dat niet kunnen doen. Mensen stemmen gewoon door het Blad te kopen. Als je het niet goed doet, zijn ze weg. De toenmalig hoofdredacteur van de kro-gids zei: ‘Dat is makkelijk; gewoon een blonde meid voorop en het verkoopt wel.’ Ik zei: ‘Doe het dan als het zo makkelijk is.
‘Ook hebben we altijd geprobeerd een relatief onafhankelijke koers te varen. Voor zover dat mogelijk is, hoor, binnen een Vereniging. Ik vond dat je in eerste instantie verantwoording verschuldigd bent aan de lezers, want die rekenen met je af. Daarom moet je geloofwaardig zijn in wat je doet. Wel in de gedachtegang van Veronica maar niet altijd alleen maar je eigen merk promoten. Wij waren de eerste gids die kritisch was over eigen films die Veronica zelf uitzond. Dat was intern wel eens een probleem maar daardoor werd dat blad wel geloofd. Soms werden we gepusht. Veronica zond oudejaarsconferences uit van Seth Gaaikema en zijn management wilde hem op de voorkant van het Veronicablad. Ik herinner me nog dat zijn manager me had uitgenodigd voor een optreden in de schouwburg van Leiden. Na afloop vroeg hij gulzig hoe ik het vond. Ik zei: ‘Ik vond het prachtig.’ Waarop hij vraagt: ‘En komt hij nu op de cover?’ Ik wijs om me heen en zeg: ‘Volgens mij is het antwoord hier in de zaal. Ik zie alleen maar bejaarde dames.’
‘We zijn begonnen in 1976 op de Oude Enghweg. De radio- en televisiemensen zaten op de Groest en zaten dus apart. Dat is altijd zo gebleven. Het Blad zat in bij de Studio Top 40 en de Vereniging. Ik ging veel ‘naar de andere kant’ om contact te houden met de radio- en tv-mensen. Met iemand als Lex had ik veel contact. Van alle mensen bij Veronica gaf hij het meeste inhoudelijke commentaar op het Blad. Andere mensen zeiden alleen: ‘Waarom heb je maar drie regels aan mijn programma gewijd en niet drie pagina’s?’ Sommige mensen waren heel publiciteitsbewust en namen al vroeg contact op voor een verhaal.
‘We zaten er maar met een paar man. Veel te weinig eigenlijk. De rest van het Blad werd volgeschreven door freelancers. Dat blad is veel te lang gevuld door freelancers. Dat is op een gegeven moment niet goed, want je hebt mensen nodig die meer betrokken zijn. Op de Oude Enghweg werden ook de nieuwe leden ingeschreven. Dan bleven er mensen overwerken om de telefoontjes aan te nemen. Ik heb er zelf ook wel eens bij gezeten om te zien hoe dat ging. Dat was fenomenaal! Je hoefde de hoorn maar op te nemen en je had iemand aan de lijn. Je hoefde niet te wachten tot je een bel hoorde overgaan. Dat is nu ondenkbaar.’
Pionieren
‘We waren de eersten die kwamen met een speelfilmoverzicht. Klinkt logisch, maar niemand deed het. Nu kan je geen programmablad meer bedenken zonder een speelfilmoverzicht. In plaats daarvan las ik in de VARA Gids dat een film als Rocky of een serie als Dynasty werd afgekraakt, want het was allemaal pulp voor de massa. Dan dacht ik: Mooi. Als je denkt dat je zo je lezers moet beledigen moet je dat zó doen. Want het waren juist hun lezers die dat soort programma’s mooi vonden. Wij hebben geprobeerd gelijkwaardig met de lezer om te gaan en niet minachtend te doen over wat zij leuk vinden. Van Goede Tijden, Slechte Tijden waren we de eersten die dagelijks de korte inhoud in de gids zetten. Nu hebben ze bijna allemaal soap-overzichten.
‘In het begin was het Veronicablad als programmagids nog niet goed. Er werd gedacht dat je met twee typistes de programmagegevens kon invullen. Nou, dat kan natuurlijk niet. We werden door de andere omroepen uitgelachen. Maar omdat je Veronica was werd je door het publiek veel vergeven. Daarna was één van de prioriteiten dat we als tv-gids de allerbeste gids van Nederland zouden worden. Ik wilde het Veronicablad zelf ook als tv-gids kunnen gebruiken en er blind op kunnen varen. Toen merkte ik dat de gegevens van de Belgische en Duitse zenders vaak niet klopten. Maar de Belgische en Duitse gidsen hadden de gegevens wél goed. Wij moesten de gegevens afnemen van een NOS-orgaan, het Centraal Bureau Programmainformatie. Die kregen dat dus niet goed voor elkaar. Dus ben ik zelf lijnen gaan uitzetten naar de bbc, naar de Belgen en naar de Duitsers, om ervoor te zorgen dat wij wel de goede gegevens hadden. De enige die dat ook wel deed was Televizier. Op een gegeven moment hadden we alle gegevens van alle zenders. Die mensen van de NOS Dienst vroegen bezorgd: ‘Hoe krijgen jullie dat nou voor elkaar?’ Ik zei: ‘Dát zoeken jullie zelf maar uit.’
‘Wij waren het eerste omroepblad dat zich op jongeren richtte. Het was verbijsterend om te zien hoe de rest dat niet deed. Iedere gids had wel een jongerenpagina of kinderpagina. Maar met één Oelewapper pagina red je het natuurlijk niet. Het zijn de jongeren die zeggen: ‘Pa, neem die tv-gids.’ Die zeggen echt niet: Neem de NCRV Gids want die Oelewapper pagina is zo te gek.’
Het Veronicablad is oppermachtig
‘De naam Veronica op de voorpagina was na een tijd overbodig geworden. Het is zo’n sterk merk dat mensen het meteen herkennen. Maar het logo was eigenlijk foeilelijk. We probeerden ermee te spelen, door de letters zo klein mogelijk te laten zijn of er zo veel mogelijk van een foto overheen te projecteren. Het logo hebben we wel geprobeerd te updaten. Begin jaren negentig is die golf eronder gekomen. Maar ik moet zeggen: het is nog steeds zo jaren zeventig. En als je in Amerika bent, is het moeilijk serieus te worden genomen met zo’n truttige meisjesnaam. ‘Veronica? What is that, a women magazine?’ zeggen ze daar met een vies gezicht.
'Traditioneel zijn omroepbladen slecht voor de advertentieverkoop. Maar niet bij ons. We hadden een veel jonger lezerspubliek en een enorm bereik dus ze stonden op een gegeven moment in de rij. En het Blad kreeg maar meer abonnees. Op een gegeven moment zaten we op een half miljoen of zo. Toen hadden we uitgerekend dat we nog tot zeshonderdduizend konden stijgen, maar dat de rek er dan echt uit zou zijn. Maar toen begon het pas! Na die zeshonderdduizend ging het met een sneeuwbaleffect omhoog. Toen we een miljoen abonnees hadden, hebben we een enorm feest gegeven op het Malieveld. Dat was gigantisch. Kostte ook een miljoen! Op een gegeven moment waren er één en een kwart miljoen abonnees. Elke mediaplanner die in zijn computer intoetste ‘jong publiek’ kreeg Veronica op zijn scherm. Het was natuurlijk wel een lange gang voordat het zover is gekomen.
‘Na die één en een kwart miljoen was de groei er echt uit. Ik geloof wel in de natuurlijke levensloop van bladentitels. Op een gegeven moment houdt het op. Iedereen heeft het kunstje ook van je afgekeken. Maar Veronica Magazine had zo’n voorsprong, dan ben je niet meer in te halen. Door je advertentieomzet en de losse verkoop én abonnementen heb je zo’n voorsprong opgebouwd dat je veel meer mogelijkheden hebt om een dikker en aantrekkelijker product te maken dan je concurrenten die op een derde of een kwart van je budget zitten. Wij zorgden ervoor de verkoopprijs altijd onder de twee gulden te houden. Wij wilden expres de prijs zo laag mogelijk maken om de concurrent geen kans te geven. Zij konden voor dat bedrag nooit met ons concurreren.’
Een voorbeeld voor anderen
‘Het is leuk om allerlei acties bedacht te hebben die nu te pas en te onpas zijn overgenomen. We deden een actie, Win een auto, en je kon vrijdag bellen. Dat was een waanzinnig succes. In één dag was die auto terugverdiend. We hebben ook dingen geprobeerd die geen succes werden. We hebben een keer een tv-gids gemaakt op cd-i, een soort voorloper van de cd-rom. Dat heette Multiguide. Daar stond een recentere programmagids op dan de gedrukte gids. Het was de bedoeling op die cd-i later ook allemaal tv-programma’s en andere dingen te zetten. Maar er was geen business voor. We hebben ook nog geprobeerd actuele programma-informatie via een telefoonlijn aan te bieden. Eén van de diskjockeys sprak dat elke dag in op een dat-tape. Maar daar zijn we mee opgehouden. Mensen bellen niet naar een telefoonnummer, behalve als ze iets kunnen winnen.
‘Het begin van internet is ook uit onze hoek gekomen. In 1994 waren er alleen het blad Motor en uitgeverij Wegener die een visie hadden over wat ze met internet wilden doen. Wij wilden op internet actuele informatie aanbieden over de programmering op satellietzenders. Ik ben met het hoofd automatisering van Veronica in 1994 naar New York gegaan. Daar hebben we met Adam Curry afgesproken. Hij hield zo’n geweldig pleidooi, hij was een evangelist voor internet. Toen hadden we de geest te pakken. Hoewel we er intern weinig handen voor op elkaar kregen, is de Veronica website toch van start gegaan. Als eerste omroep na de VPRO die ons net voor waren. Wij waren de eerste met een populaire site, niet een technische maar één voor normale mensen. Big Veronica Plaza heette het, een portal was het nog. De eerste jaren behoorden we tot de tien best bezochte sites van Nederland.’
Meer bladen erbij?
‘Natuurlijk hebben we ook meerdere bladentitels overwogen. Sterker nog, ik heb diverse dummy’s liggen van nieuwe titels, die er uiteindelijk allemaal niet zijn gekomen. De meest serieuze is geweest tv-Week. Dat zou een familieblad moeten zijn. Qua leeftijdsgroep boven de Veronica-leeftijd. Bedoeld voor mensen die de kleine lettertjes in het Veronicablad niet meer konden lezen. Die letters hielden we expres klein, zodat de mensen als ze een leesbril nodig zouden hebben het Blad zouden opzeggen. We wilden geen vervuiling hebben van ons abonneebestand. We hebben ook lang gewerkt aan een goedkopere gids. Een soort Troskompas maar dan nóg goedkoper. Helaas is het er nooit van gekomen. Die proefnummers stammen uit de hmg-tijd, eind jaren negentig. Maar binnen de hmg was er geen ondernemingsdrift om wat nieuws uit te proberen. In de publieke tijd, begin jaren negentig, hebben we ook nog dummy’s gemaakt. Met de TROS hebben we een uitgebreide vrijage gehad op het gebied van nieuwe bladen. De TROS zat toen nog met haar bladen bij De Telegraaf Tijdschriftengroep. Maar op een gegeven moment kon Van der Reijden niet meer met TROS-baas Van Doodewaerd door één deur. Toen was het van de ene op de andere dag afgelopen. De enige titel die er wel is gekomen, heb ik zelf bedacht. Dat is wel leuk dat die nog steeds bestaat: Satellite. Voor de schotelbezitters met heel veel zenders erin.
‘Dat kwam ook wel een beetje voort uit mijn interesse voor nieuwe distributiemiddelen en techniek. Ja, mijn column voorin, Roberts Spreekbeurt ging daar vaak over. Ik houd alle technologische ontwikkelingen bij. Ik vond ook dat je in dat blad een standpunt moest uitdragen. Ik heb dus ook veel omroeppolitieke ontwikkelingen van commentaar voorzien. Ik kan je zeggen dat het de slechtst gelezen rubriek was, maar het werd wel heel erg gewaardeerd. Er kwamen veel reacties op. We hebben regelmatig onderzoek gedaan. Mensen hebben het er zelfs nu nog steeds over.’
Een commercieel Veronicablad
‘Ja, ik wilde wel dat alles sneller ging dan het ging. Qua politiek en qua techniek. Het klopt dat ik al in de jaren tachtig dacht dat de programmagegevens vrij zouden komen voor iedereen. Daar waren wij op voorbereid. Het Veronicablad zelf was nog meer een magazine geworden met aandacht voor muziek, games en film met ook de programmagegevens. Er was ook ruimte gekomen voor veel meer bladen, ook voor rechttoe rechtaan gidsen. Maar de programmagegevens kwamen niet vrij en dat zijn ze nu nog steeds niet. Ongelofelijk!
‘Toen we in 1995 commercieel gingen, was aanvankelijk de grootste zorg of we de programmagegevens wel mochten blijven houden. We waren tenslotte geen publieke omroep meer. Het Magazine verdiende te veel geld om zonder dat blad commercieel te kunnen gaan. Aanvankelijk was daar de strategische alliantie met Endemol en de publieke omroep die van de ene op de andere dag zomaar werd afgeblazen. Maar toen waren de programmarechten wel geregeld.
Daarna is er een overeenkomst getekend tussen de publieke omroep, de hmg en de Veronica Uitgeverij. Dat was natuurlijk gek, want de Veronica Uitgeverij stond los van rtl4. Maar daar werd gewoon geruild. Wij de gegevens van Nederland 1, 2 en 3 en de publieke gidsen de gegevens van rtl 4, 5 en Veronica. Zolang Veronica zelf ook zou uitzenden, kon die ruil bestaan. Later, toen ik zelf weg was, had Veronica weer een probleem. Toen ze de hmg uit ging, was Veronica geen zender meer. Ze mochten zeker een jaar niet meer uitzenden. Maar ik geloof, om niet te veel problemen te krijgen, dat de NOS op dat moment heeft gezegd: ‘Nou ja, als jullie binnen een jaar weer beginnen, dan kan het wel.’ Ze hebben dat gewoon gedoogd. Het is raar dat anderen daar niet ingesprongen zijn. Ik weet wel dat Fons van Westerloo bij SBS riep dat hij ook de rechten van de NOS had gekregen. Maar toch is er nooit een andere gids bij gekomen.’
Niet leuk meer
‘Een groot deel van het succes van het Veronica Magazine heeft altijd gezeten in onze relatieve onafhankelijkheid van de omroep Veronica. Daardoor heeft het kunnen overleven toen het heel slecht ging met de zender of toen Veronica er helemaal niet was. Hoewel in die periode dingen zijn gebeurd over de hoofden van de lezers, zoals die protestacties in 2003. Daar had men beter moeten weten. Maar ik vind niet dat ik degene ben die daarover iets moet zeggen. Al die nare jaren heb ik niet meer meegemaakt. In 1998 ben ik weggegaan. Het was gewoon niet leuk meer. De organisatie ging een kant op die niet meer Veronica was. Dat kwam natuurlijk door onze voorzitter. Hij kwam binnen en dan werd verwacht dat je meteen in de houding sprong. Zo was het nooit geweest. Heel veel waardering voor ons werk was er nou ook weer niet. De Uitgeverij was toch een beetje het ondergeschoven kindje. Er werd vrij rustig over gedaan. Misschien omdat er wel iets te veel geld werd verdiend…’
De stijl van Briel
Robert Briel bleef, ondanks zijn vertrek bij Veronica in 1998, een warm gevoel houden voor zijn oude club. Of in ieder geval voor de oude lichting, want toen Erik de Zwart hem in 2002 benaderde om een boekje te schrijven over tien jaar Radio 538, deed hij dat met leesbaar plezier. Het boekje 10 jaar Radio 538 (Tien jaar wat jij wil) staat vol met de herkenbare, strijdbare maar opschepperige toon, die zo bij Veronica hoorde. Zo schrijft Briel over de terugkeer van Lex Harding bij Veronica in 1990: ‘Daar trof hij een heel ander Veronica aan dan hij een tijd daarvoor had achtergelaten. Na het vertrek van voorzitter Wout Bordewijk had Rob Out NOS-voorzitter Joop van der Reijden gevraagd voorzitter te worden. Algauw bleek Van der Reijden geen man te zijn die genoegen nam met een bescheiden rol als voorzitter, hij trok de macht naar zich toe.’ Wat genoeg zegt over zijn mening rond de komst van Van der Reijden.
Zijn schrijfstijl was vele jaren de stem van Veronica op papier. Nog een paar voorbeelden:
Robert Briel over de introductie van middag-tv met Tineke: ‘Veronica heeft voor Tineke een plaats gevonden op zondagmiddag. Tot dusver waren middagprogramma’s op de Nederlandse tv nooit trekkertjes geweest. Veronica veranderde de traditie: de kijkdichtheid liep op tot twee à drie miljoen. Alweer een bewijs dat Veronica vernieuwend binnen de Nederlandse omroep werkt.’
Robert Briel ronkt over Veronica Radio, in 1985: ‘Ook op radiogebied werkte Veronica altijd vernieuwend. Op dezelfde datum dat Veronica C-omroep werd, wordt tevens de zenderkleuring ingevoerd op onze vier nationale radionetten. Beslist geen toeval, want het ooit als wapen tegen Radio Veronica opgezette Hilversum 3 blijkt nu alle luisteraars weg te trekken van de traditionele radiozenders. Het radiobestel moet daarom op de helling. En hoewel de zenderkleuring zoals die op 1 april wordt ingevoerd meer op noodmaatregelen dan op een echte zenderkleuring lijkt, is de ontwikkeling naar een nieuw radiobestel ingezet.’
‘Veronica zal de vinger aan de pols houden. Onder andere het simpele feit dat we in ons omroepblad de buitenlandse tv-stations evenveel ruimte geven als onze Nederlandse tv-zenders bewijst dat. We zijn jong en we willen wat. De Nederlandse kijkers en luisteraars ook, want er zijn er steeds meer die voor Veronica kiezen.’
Michael Kroonbergs
Na het lange en succesvolle tijdperk Robert Briel wordt een opvolger gevonden in Michael Kroonbergs. Zijn start is heel anders dan toen Briel daar begon, want het bedrijf is veranderd. Het Veronicablad is een succesvol, groot bedrijf dat behoorlijk losstaat van het omroepbedrijf Veronica. Het komt nooit helemaal goed tussen de omroep en Kroonbergs. De hoofdredacteur krijgt geen Veronica-gevoel, wat Veronicanen hem sterk zullen verwijten. Als het voortbestaan van Veronica en dus ook het Veronica Magazine in 2003 in gevaar dreigt te komen, trekt Kroonbergs publiekelijk aan de bel. Veel nare verhalen over Veronica halen mede daardoor de pers en de vuile was wordt over de hoofden van de lezers heen buiten gehangen. Wanneer deze strijd door de interim-directie wordt beslist en het Magazine wordt verkocht aan SBS, is het snel gedaan met Kroonbergs. Hij heeft dan wel vijf jaar aan het hoofd gestaan van het enige succesvolle onderdeel van Veronica in de 21e eeuw: het Veronica Magazine. Kroonbergs aan het woord:
Michael Kroonbergs over hoe het verderging
‘In 1994 werd ik gevraagd door Robert Briel om adjunct hoofdredacteur te worden. Ik was toen nog hoofdredacteur van het VARA tv Magazine. De redactiechef van Veronica ging weg en Briel wilde de boel wat professionaliseren. Ik heb er wel een tijdje over nagedacht. De VARA en Veronica waren redelijk verschillende werelden. En ik zat wat aan te hikken tegen de cultuur, want het was allemaal wat schreeuwerig. Tenminste, dat dacht ik. Toch heb ik het gedaan. Die cultuurschok viel enorm mee, want ik vond het een hartstikke leuk bedrijf. Het was een leuke job en we hadden fatsoenlijke budgetten. Hier kon je nog eens wat doen. Na een jaartje of tweeënhalf ben ik hoofdredacteur geworden. Toen is Briel weggegaan. Op eigen initiatief, maar hij was er wel op uitgekeken.
‘Veronica Magazine is geen stoffig blad. Ik denk dat het heel goed appelleert aan de groep van jonge mensen. Daarom zit er zo veel lifestyle in. Op den duur zijn we echt gaan proberen een lifestylemagazine te maken met ook nog wat omroepgegevens. Met in het achterhoofd: stel dat de programmagegevens ooit vrijkomen, dan hebben de mensen meer dan een gewoon blad. Ja, dat heeft ook erg goed gescoord bij de advertentieverkoop. Ik zat wel eens bij een vergadering met collega-hoofdredacteuren en die klaagden dat alleen Frisia bij hen adverteerde. Dat was mijn probleem niet.
‘Een half jaar nadat ik er was begonnen, ging Veronica commercieel. Dat werd in het bedrijf gezien als De Verlossing. Nu konden we veel meer gaan doen. Ze wilden met de Veronica Uitgeverij meer titels gaan uitgeven, een echte uitgeverij worden. Maar daar is het niet zo van gekomen. Er zijn wat titels gelanceerd, maar in de loop van de tijd ook weer van de markt gehaald. Er zijn dummy’s gemaakt voor een programmablad voor rtl. Een wat volksere variant voor oudere lezers. Maar ook dat is er niet gekomen. Eind jaren negentig is veelvuldig over onze ambities gesproken. Moeten we nog wel meer bladen willen uitgeven? Moeten we het geld niet in de kas houden voor nieuwe tv-avonturen? Je merkte dat Veronica toch niet een echte uitgeverij was. Televisie was veel belangrijker. Er kwam een soort herbezinning. In Veronica Magazine en Satellite is daarna niet meer zoveel energie en geld gestoken.
‘Het Blad heeft binnen het bedrijf aardig onafhankelijk kunnen opereren. Af en toe tot verdriet en irritatie van de televisieafdeling, want die wilden dat als Veronica een film uitzond, daar lovend over werd geschreven. Dat deden we dus niet. Niet per se niet. Maar als het een slechte film was, schreven we dat ook. Dat was de kracht van het Blad. Het was een voordeel dat wij fysiek ergens anders zaten dan de radioen tv-afdeling. Soms kwamen tv-makers langs, maar alleen als ze echt iets interessants hadden voor het Magazine. Ik kwam zelden op het Laapersveld. Ik had contact met Unico Glorie of Hans van der Veen. Maarten Tulen, de uitgever, hield contact met de afdeling radio of televisie. Hij zat in de directie. Als er wat was, communiceerde hij dat naar het management of naar de uitgeverij. Voor mij was er geen enkele reden om daar vaak te zitten.
‘Natuurlijk was er wel een zekere liefde tussen beide partijen. Bij het commercieel gaan stond er voor op het Magazine: Wij gaan commercieel! Je kunt dus niet zeggen dat het volledig gescheiden was, dat was geen objectieve berichtgeving natuurlijk. Je moet af en toe wel enige ondersteuning aan radio en tv geven. Dat waren van die dingetjes, die deed je even. Ooit heeft Veronica een concert voor leden georganiseerd met Marco Borsato in Ahoy’. Toen werd er wel redelijk geordineerd dat we Marco Borsato-pluggers zouden zijn. We hebben Marco Borsato op de cover gezet voor de abonnees, want daar was de actie voor.
Maar voor de losse verkoop hadden we Chris Zegers voorop gezet, omdat we Marco Borsato een beetje oubollig vonden. Mannetjes of vrouwtjes voorop maakte niet heel veel uit in de verkoop. De nummers met Big Brother op de voorkant waren de grootste uitschieters in verkoop.
‘Toen Veronica in 2002 en 2003 zelfstandig tv probeerde te maken, hebben we daar in het Magazine ruimhartig aandacht aan geschonken. Ook toen Veronica maar één uurtje uitzond via tmf, stond dat prominent in het Blad. Niet dat het geholpen heeft, er keek geen hond. Maar ook hiervoor gold: als het niet goed is kun je er nog zoveel aandacht aan besteden, maar dan kijken ze toch niet. De problemen met Veronica-televisie hadden geen invloed op de verkoop van het Blad. Dat bewees dat ze beide onafhankelijk van elkaar konden bestaan. Ik heb wel eens laten vallen dat het misschien ook beter zou zijn om die twee van elkaar te scheiden. Maar dat is niet gebeurd en in de periode dat het zo rommelde binnen de Vereniging en de kas leegliep, dreigde de continuïteit van het Blad in gevaar te komen. Daar is al die ophef in 2003 uit voortgekomen.
‘Toen we in 2003 werden verkocht aan SBS, bestond Veronica Uitgeverij uit ruim 120 man. Nogal ruim bedeeld ja, maar er was nooit een reden geweest om het zuiniger aan te doen. Maar we zaten nog niet bij SBS of Bart in ’t Hout ging flink snijden in het personeelsbestand. En ik werd weggepromoveerd. Ik wist dat er machinaties waren binnen Veronica. De mensen van de Vereniging waren tot op het bot beledigd door ons, met die pagina. ‘Ze luisteren niet naar ons, misschien wel naar u.’ Ik heb de notulen gelezen van een vr-vergadering waarin geroepen werd: ‘Dat zijn er twee maar wanneer gaat die derde?’, doelend op mij. Het klopte gewoon niet. Het zou me niets verbazen als er iets was afgesproken met de Vereniging dat mijn kop zou rollen.’
Verder met Peter Contant
En zo eindigt het hoofdredacteurschap van ‘oproerkraaier’ Michael Kroonbergs. Zijn opvolger is een stuk gedienstiger naar zijn broodheer. De nieuwe hoofdredacteur wordt in 2004 voormalig mediajournalist Peter Contant, die in zijn loopbaan al menig artikel in dat Veronica Magazine had geschreven, wel eens wat voor Veronica-tv had gedaan en zelfs had gepresenteerd bij VNR NieuwsRadio 1395am. Een paar jaar ervoor had hij nog een kritisch boek over commerciële tv in Nederland geschreven. Dat was hem door mensen uit dat vak niet in dank afgenomen. Maar zijn stukjes in de rubriek Update in het Magazine zijn onschuldig en leveren hem uiteindelijk een baan op bij dat zelfde blad waar hij zo lang voor had geschreven. Contant geeft zichzelf een prominent zichtbare column op de allereerste pagina van het Blad. Daarin schrijft hij niet als zijn voorgangers over ontwikkelingen in de media of over de omroep Veronica zelf. Wel staan er wervende aankondigingen over de inhoud van het Blad. Of over de programma’s van moedermaatschappij SBS. Zoals in nummer 8 van 2005 onder de kop: Jong, snel en geslaagd, waarin hij paparazzo Edwin Smulders en het sbs6 programma Meer Dan Een Vrouw Van… aanprijst: ‘Wat me zo aanspreekt is dat ze zeven dagen per week werken en altijd de eerste en de beste willen zijn. En ja, dat is wel de winnaarmentaliteit die past bij al die medewerkers van Veronica Magazine. Er kan er tenslotte maar één de beste zijn.’
Onder aanvoering van Peter Contant viert Veronica Magazine in 2006 zijn dertigjarig bestaan. Vreemd genoeg worden de eerste vijf jaren van het Veronicablad daarbij dus overgeslagen, want het is natuurlijk het 35-jarig jubileum. Maar de aanloopperiode van het door Rob Out gestarte Blad wordt niet meegerekend.
Andere pogingen van Veronica Uitgeverij
Naast de 1,1 miljoen abonnees van het Veronica Magazine bracht Veronica Uitgeverij nog meer bladen uit. Allereerst was daar Club Veronica Magazine, vooral voor minderjarige abonnees die nog geen echt Veronica-lid konden zijn. ‘Een vriendje voor een tientje’ was de slogan. Dan was er vanaf 1988 het blad Bodylijn, vernoemd naar het gelijknamige tv-programma. Voor vrouwen die op de lijn letten en andere fithoudende tips wilden lezen. Na twee jaar wordt dit blad wegens te weinig abonnees stopgezet. Andere titels die zijn geprobeerd maar mislukt: Samsonic, een vooral door tabaksmerk Samson gesponsord muziekblad. En De Heilige Koe, een autoblad naar het gelijknamige tv-programma. Maar al deze titels konden niet winstgevend gemaakt worden. Bladen als Race Report en Hit For Fun zijn zelfs zo kort uitgeprobeerd dat vrijwel niemand het bestaan ervan heeft gekend. Veronica Uitgeverij is dus eigenlijk nooit zo succesvol geworden met ándere titels dan het eigen Blad. Eentje is er wel gelukt. Het in 1990 gestarte Veronica Satellite, dat een bescheiden opmars kende en tot op de dag van vandaag nog bestaat.
Wist-U-Dat?-jes over en uit het Veronicablad
- Vanaf september 1971 kan er een kwartaalabonnement genomen worden voor f 4,95. Een los nummer is 45 cent. Het Blad is zwart-wit en bevat één tv-pagina en twee radiopagina’s.
- In 1974 na het stoppen op zee kost het Blad per kwartaal f 8,50. Een los nummer is 95 cent gaan kosten. Het Blad is nu in kleur en lijkt al wat op de latere vorm. Er is nog steeds alleen popnieuws te lezen, de 538-programmering en een enkele tv-tip.
- Het voorlaatste nummer voor de laatste uitzending vanaf zee, dat van 24 augustus 1974, rept amper over het naderende afscheid. Het nummer van 31 augustus 1974 met voorop de tekst ’14 jaar speelbal van politieke golven’, vertelt binnenin (weer eens) haar eigen geschiedenis. Het nummer van 7 september doet alsof er niets aan de hand is. Het wordt duidelijk dat de beslissing om te stoppen op 31 augustus vlak van tevoren is genomen. Pas in het daaropvolgende nummer van 14 september schrijft Berry Zand Scholten een verhaal over Het Laatste Uur. Heel veel pagina’s met close-ups van huilende Veronica-medewerkers, vaak twee of drie keer van zeer dichtbij paginagroot afgebeeld. Soms staat Rob Out ook op de foto, maar bij hem is geen traan te zien.
- Vanaf 7 september 1974 komt er meer bloot in het Blad. Veronica zoekt nieuwe motieven voor abonnees om het Blad van de omroep zonder zender aan te houden. Als eerste staat Patricia Paay op de voorkant en binnenin bijna bloot. De week erop is Margriet Eshuijs aan de beurt en er zouden nog een paar bijna ontblote beroemde zangeressen volgen.
- Er wordt aan nieuwe leden een gratis 1975 kalender-poster weggegeven met een foto van de Norderney. Winkelwaarde tien gulden, zegt Veronica er zelf bij.
- Uit de brievenrubriek van 21 december 1974 een klacht van Elize van Hoof uit Dordrecht: ‘Is het niet mogelijk dat alle mensen die betrokken zijn bij Hilversum 3 eens les krijgen van jullie? Er zitten daar inmiddels een paar ex-Veronica medewerkers, maar het lijkt nog steeds nergens op. Waarom halen jullie ze niet iedere week eens naar jullie gebouw om ze te vertellen hoe je van een station een lekker swingend popstation maakt? Het wordt de hoogste tijd, want mijn geduld raakt op.’ Het naschrijft luidt: ‘Er zitten bij Hilversum 3 heus wel enkele zeer bekwame deejays maar ook zij hebben last van het kromme systeem, dat van Hilversum 3 een ballentent maakt.’
- In 1975 zijn de cadeautjes een beetje op. Nieuwe leden kunnen bij een abonnement voor zes gulden een poster van de Norderney in de avondzon bestellen.
- Vanaf 5 april 1975 wordt het Magazine noodgedwongen een tweewekelijks blad. Met voorin een smeekbede toch vooral lid te blijven. Hans Mondt is te bellen voor een VOO Drive-In Show.
- In de zomer van 1975 maakt Rob Out uitgebreid reclame voor zijn boek Eén jaar later. Slechts f 17,50, voor leden f 10! Lex Harding is ook nog te zien in een advertentie van de 7-Up Popfoon, bel ’m! Elke dinsdag en vrijdag vers popnieuws op een 020-nummer van uw bekende dj zonder programma.
- Vanaf de zomer van 1975 zien we ook de Miss Veronica in het Blad verschijnen. Een soms blote (nooit verder dan topless) mevrouw maar meestal een heel gewoon meisje in een poging zwoel te kijken. Lezeressen moesten zwart-wit pasfoto’s insturen, en als je werd verkozen kwam Ronald Sweering je thuis op de kiek en in het Blad te kijk zetten. Het was een competitie maar over het verkiezingsmechanisme werd niets duidelijk.
- • In het nummer van 20 september kan de beslissing veronica is terug bescheiden voorop bekendgemaakt worden. Des te meer felicitatieadvertenties van platenmaatschappijen in datzelfde nummer! Ook is de brief van minister Van Doorn te lezen met de verleende toestemming om als publieke omroep uit te gaan zenden in prachtige ambtelijke onzintaal. In dit nummer bepleit Out de hervorming van het bestel van binnenuit!
- Vanaf 1976 wordt het Veronicablad een omroepgids. Abonnementen kosten dan 25 gulden per jaar. Als promotie voor deze nieuwe omroepgids wordt er een gratis nummer rondgestuurd. Dat ontlokt de volgende reacties voor de brievenrubriek: ‘Verwacht u dat ik prullaria over tvdetectives, religieuze fluitisten en naakte filmsterren aan mijn studerende kinderen laat lezen?’ Maar er is ook enthousiasme: ‘Jullie brengen eindelijk eens een omroepblad waarin leuke verhalen staan en de informatie overzichtelijk wordt gebracht.’ In dit nieuwe Veronicablad zien we op elke pagina programma-overzichten per dag. Alles afgedrukt op lagere krantenkwaliteit. Redactionele ruimte voorin de gids wordt op betere kwaliteit papier afgedrukt. Het Blad is ook veel dunner geworden en bevat nu juist bijna geen popinformatie meer. Wel veel eigen geschiedenisverhalen en een paar stukjes toelichting over tv-programma’s. Nieuw is een strip over André van Duin, van Toon van Driel. Van Duin is dan te horen als Dik Voormekaar bij de NCRV en op tv te zien bij de TROS! Maar te lezen bij Veronica.
- Bijna elke week staat er in dit eerste gidsjaar nog een klein fotootje van de Norderney op de voorpagina! Als je niets weet van Veronica snap je niet wat die boot-foto bij die andere foto op de voorkant doet.
- Leo van der Goot maakt als redactielied ook regelmatig bijdragen voor het Veronicablad. En eind 1976 mag Robert Briel als nieuwe hoofdredacteur ook een column schrijven. Dat wordt Spreekbeurt, een vast onderdeel dat tot 1998 zou blijven bestaan. Hij moppert daarin op dezelfde toon als Rob Out in een soortgelijke column voorin steeds had gedaan op politiek, collega-omroepen en de trage technische vooruitgang.
- April 1977 maakt Robert Briel een serie over lokale radio in andere landen. Uit het artikel spreekt de wens dat zelf ook te mogen, een eigen station met een eigen programmering. Was het in Nederland maar vast zover!
- Het Veronica voetbalelftal, ooit door Stan Haag opgericht in de zeetijd, speelt zes keer per jaar. In het Magazine worden er oproepjes voor geplaatst. In het sterrenteam spelen ook Adje Bouman, Lex Harding en Will Luikinga mee.
- Bert van der Veer mag in 1978 een serie artikelen schrijven over Amerikaanse tv en hoe hij dat ervaart. Waardering en bewondering voeren de boventoon.
- Vanaf 1979 is het Veronicablad echt een gids. Meer artikelen, meer pagina’s en meer toelichtingen. De programmering staat nog wel steeds op die krantenpapiertjes. Persman Jan Morriën schrijft ook voor het Blad. Vanaf 1980 is het 72 pagina’s dik en daarmee de dikste gids van Nederland. Ook de programma’s van piratenstations als Radio Caroline en Radio Luxemburg worden afgedrukt!
- The Day The Music Died wordt op vrijdag 29 augustus 1980 uitgezonden op Hilversum 3 en ’s nachts op Hilversum 1. Speciaal hiervoor wordt nog eenmaal de Norderney de Noordzee op gesleept. In de gids van die week wordt flink gemopperd over de (mislukte) zenderkleuring die aan de vier Hilversumse radiozenders meer herkenbaarheid had moeten geven. De wens dat de satelliet snel zou komen, wordt openlijk uitgesproken. Dan zou Veronica niet meer aan deze grenzen gebonden zijn!
- • In 1982 kost een abonnement f 42,50 per jaar. Nieuwe abonnees worden geworven in een eigen advertentie met deze tekst: ‘Geef Veronica de ruimte! Het ledenaantal van Veronica blijft als een raket omhoogschieten. Meer dan driehonderdduizend Nederlanders kiezen bewust voor de omroep die verder kijkt dan het omroepbestel groot is. Veronica is de jongste omroep en de jeugd heeft nu eenmaal de toekomst.’
- In zijn ‘Spreekbeurt’ bepleit Robert Briel dat er meer zenders moeten komen. Om dat te kunnen financieren, moeten er zwevende ster-blokken worden ingevoerd. Dat is het inmiddels ingeburgerde verschijnsel dat er niet slechts voor en na het Journaal reclame uitgezonden mag worden, maar door de hele programmering heen.
- Het Veronicablad kiest de VeronicaAward. Lezers van het Blad kunnen een kaartje opsturen met hun favoriete nationale muziekact van dat jaar. In 1980 wint Maywood, het jaar erna Doris D & The Pins.
- De voorkant van de gids van 2 oktober 1982 meldt trots: ‘De eerste uitzending van een Nederlandse blootfilm: Turks Fruit, zondag bij Veronica!’
- Latere programmadirecteur Kees Gerritsen schrijft ook artikelen voor het Veronicablad.
- Het krantenpapier van de programmapagina’s is vanaf 1983 verleden tijd. De gidsen uit dat jaar verschillen in basis weinig van de huidige opmaak. Oftewel: de vorm van het latere Magazine ligt hier al vast! Wel kun je, als je een lid werft in 1983, nog steeds als cadeau een poster toegestuurd krijgen van… de Norderney!
- In het colofon staat de formele rolverdeling nog steeds zo vermeld: Hoofdredactie Rob Out, Adjunct hoofdredacteur Robert Briel. Feit is dat Out zich vrijwel nooit meer met de inhoud van het Blad bemoeit. De redactie zit in het clubgebouw op de Larixlaan, waar radio en tv op de Vaartweg is gehuisvest. De advertentie-exploitatie wordt mede gedaan door omroepster Marijke Benkhard.
- November 1983 passeert het Veronicablad de ‘magische grens van vijfhonderdduizend abonnees’. In het nummer waarin dat bekendgemaakt wordt, zijn ook weer veel felicitaties van platenmaatschappijen te vinden, naast die van drukkerijen.
- Op 15 september 1984 signaleert Robert Briel de komst van abonnee-tv, die volgens hem alleen een succes kan worden als deze iets anders biedt dan de huidige zenders. ‘De nieuwe programma’s als Sky Channel zouden de mensen weerhouden van het nemen van een abonnement: ze hebben toch al genoeg kanalen,’ constateert hij somber. ‘Maar als ze Indiana Jones, Rocky iii en Flashdance op één avond zouden brengen, dán zou het wel lukken om mensen drie tot vier tientjes per maand te laten betalen’, dagdroomt Briel.
- Kees Gerritsen meldt in 1984 voor het eerst de kijkcijfers van de twee Nederlandse tvzenders. Veronica scoort daar overigens lang niet altijd goed. In het laatste nummer van dat jaar zijn er ook radiocijfers. ‘De jaarlijkse grote luistermeting onder tienduizend Nederlanders.’ De Top 40 scoort een luisterdichtheid van 20,3 procent. Dat betekent dat één vijfde van de bevolking naar Veronica aan het luisteren was. Zulke cijfers zijn hierna nooit meer gehaald. De TROS Top 50 volgt nipt met 19,9 procent. Dan 50 Pop Of Een Envelop, De Avondspits, Los Vast, Arbeidsvitaminen en zelfs een alternatieve hitparade van de VARA, de Verrukkelijke Vijftien, noteert nog 11,8 procent! Countdown Café moet het doen met 1,6 procent. Andere omroepen zijn boos dat Gerritsen deze ‘interne informatie’ met de lezers deelt, die daar toch helemaal geen belangstelling voor hebben? Maar de lezers waarderen juist de cijfers van Gerritsen.
- In het Magazine van 6 juli 1985 is een verhaal te lezen over het Veronica-promotieteam. ‘Het is echt ongelofelijk enerverend werk’, zegt een promotiemeisje. ‘Soms vraagt men het team om een handtekening’, beweert de redacteur. ‘Plotseling waren ze er. De meiden van Veronica. Ze zijn gast op vrijwel elk evenement van enige omvang. Ze zijn ook – zoals vrijwel elk onderdeelteam van Veronica – trendsetter geweest. Andere omroepen keken het succes af. Veel andere teams crosten door het land, maar geen van die teams heeft aan het succes van Veronica kunnen tippen.
- Opscheppen kan de redactie van het Veronicablad goed. Bij een verhaal over Veronica-goodies, staat deze claim: ‘Het was Veronica die het bedrukte T-shirt in Nederland introduceerde.’ Ook themaprogramma’s worden aan Veronica’s inventieve spirit toegeschreven. ‘Al snel namen andere omroepen het idee van themaprogramma’s over.’ En over de eigen programmering is men buitensporig enthousiast: ‘Starsky & Hutch, een keiharde politieserie die geen enkele andere omroep aandurfde.’ Met de feiten wordt het niet zo nauw genomen: ‘Veronica zorgde vanaf het begin voor hoge kijkcijfers’, liegt het Blad. ‘Dynasty versloeg zelfs de oliebaronnen uit Texas (van ‘Dallas’). De belevenissen van Blake, Krystle en Alexis vond men duidelijk boeiender.’
- Op 5 oktober 1985 staat er een grote Aaaaaaaaaa op de cover. Veronica heeft de A-status bereikt, het grootste goed binnen het publieke bestel. Er wordt een sweater gemaakt met een grote A voorop die als cadeau moet gelden voor nieuwe abonnees.
- In het Magazine staan naast de twee Nederlandse en drie Duitse publieke tvzenders nu ook FilmNet, ssvc-tv, afn-tv, Music Box, rtbf1, tele2, tv-5, Europatv, Anglia en Sky Channel. En ook nog de publieke Engelse en Belgische zenders, bbc 1 & 2 en België nl.
- Miami Vice is de nieuwe serie bij Veronica. Overigens na aanvankelijke belangstelling van de NCRV, die de serie toch maar niet wil uitzenden. Het Veronicablad maakt ons lekker en belooft: ‘Het zal stil zijn op de straat’…
- Oktober 1986, Europa-tv zendt ook Countdown uit. En het Veronicablad doet verslag van een bezoek van Adam aan Portugal, met gillende fans op het vliegveld.
- Eind 1986 ontvangt Rob Out de sleutel van Laapersveld 75 (035-716 716), waar radio- en tv-medewerkers bij elkaar komen te zitten. De bladmedewerkers blijven op de Vaartweg achter.
- Al deze jaren heeft in het Veronicablad de radioprogrammering op elke dag vóór de tv-programmering gestaan. Andere omroepgidsen vermelden eerst de tv-uitzendingen en doen er dan nog een radiopaginaatje achteraan.
- Een advertentie in 1987 voor de lezers: ‘Het avontuur blijft lonken. Veronica wil commercieel. Wie durft mee? Voor een zeer commercieel vriendenprijsje, 25 piek tot 1 juli 1988.’ Maar in hetzelfde nummer prijst het net begonnen mtv zichzelf paginabreed aan in een advertentie. De concurrentie lonkt voor het eerst…
- In 1987 worden nieuwe leden geworven met een geurtje. De dubbelzinnige slogan: ‘Een nieuw lid ruikt lekkerder.’ Nieuwe leden krijgen een geurpakket thuisgestuurd…
- Aan de start van 1988 heeft het Veronicablad één miljoen abonnees!
- Robert Briel schrijft met graagte over de start van de eerste Nederlandse commerciële radiozenders Cable One en Radio 10. Cable One is de zender van oud-Veronicaan Willem van Kooten en heeft dj’s als Tom Mulder (6-10) en Kas van Iersel (16-19) en Linda de Mol in het weekend. De programma’s zijn (goeddeels) Engelstalig, want anders mag het niet van de Nederlandse mediawet! Radio 10 komt uit Italië en zendt wél in het Nederlands uit, met onder andere Jeroen Soer en Ferry Maat.
- Smakelijke verhalen en natuurlijk wat blote fotootjes over de Pin-Up Club duiken regelmatig in het Magazine op. Maar de redacteur vraagt zich wel wat af: ‘Dragen alle dames voortaan pumps in bad? En doen ze de huishouding in zwart kant?’
- Andere nieuwe zenders die in 1988 in het Blad worden vermeld; rtl+, Filmnet 24, sscv-tv, afn-tv, BRT tv1 en tv2, Children’s Channel, mtv Europe, Super Channel, Cable News Network (cnn dus), Lifestyle, Screensport en rai Uno. En vanaf 4 april 1988 komt daar Nederland 3 bij. Maar dat is maar een klein berichtje waard in het Magazine. Wel zijn er drie pagina’s ingeruimd voor Duitse commerciële radiostations!
- Vanaf die maand introduceert het Veronicablad op alle tv-pagina’s bovenaan een horizontale balk met kleine fotootjes van programma’s. Deze ‘thumbnails’ zijn daarna veelvuldig gekopieerd door andere programmagidsen.
- Ook commerciële radio wordt vermeld in het Blad. De radioprogrammering van Cable One, Radio 10 en Sky Radio zijn alleen in het Veronicablad te lezen. Ook worden er regionale (publieke) zenders vermeld, de Belgische radio en Radio 558 (Nederlandstalige commerciële programma’s van voorheen Radio Monique).
- In het laatste nummer van 1988 praat Robert Briel over de AVRO-TROS-Veronica-combinatie die er aan zat te komen. ‘Of het de regering echt menens is om een duaal bestel te creëren, valt nog te bezien. Men maakt geen haast de plannen te realiseren, maar de eerste stappen richting commerciële tv zijn gezet’, zegt hij hoopvol.
- Juni 1989 wordt er voor het eerst paginagroot gesproken over rtv, ofwel Véronique, de tv-zender in wording. Lex Harding en Ruud Hendriks vertellen, en een Veronica-link wordt niet gemaakt
- Najaar 1989 is er voor het eerst een grote modespecial. Tientallen pagina’s in het Veronicablad zijn een groot succes en leggen de basis voor de steeds breder wordende formule van het programmablad. Intern spreekt men dan steeds vaker over het ‘Veronica Magazine’. Dat wordt overigens pas in 2003 de officiële naam van het Veronicablad!
- De aangekondigde komst van Véronique en tv10 per oktober 1989 maakt een nieuwe indeling op de tv-pagina’s noodzakelijk. De tv-balken worden dunner en beide commerciële zenders krijgen een prominente plek, vóór de Nederlandse publieke tv-zenders! De radiopagina’s verhuizen voor het eerst tot achter de tv-pagina’s. De lay-out die deze dagen wordt geïntroduceerd is nog steeds dezelfde als die in 2005!
- tv10 komt er echter niet en Véronique wordt niet zo’n succes. De publieke tvzenders worden weer naar voren gezet en rtl-v erachter. Robert Briel stelt: ‘Wij zijn uw beste vriend’, en hij presenteert de tegenactie van VOO tegen de commerciëlen. ‘Eindelijk krijgen de omroepen de kans om te laten zien dat ze het best kunnen opnemen tegen commerciële concurrenten en Veronica staat in de startblokken om dat bewijs als eerste te leveren.’
- Eind oktober wordt er dit over gezegd: ‘De komst van commerciële tv heeft voor nogal wat verloop gezorgd. Bij Veronica Radio vertrokken negentien medewerkers, voor wie overigens frisse talenten in de plaats zijn gekomen. Een aantal oud-bekenden laat zich niet verleiden tot een contract met de commerciëlen, zo bleef Will Luikinga Veronica trouw.’
- Dan begint het dromen over een eigen commerciële toekomst weer. Op een achterafpagina: ‘Veronica commercieel.’ ‘We zijn er al dertig jaar klaar voor, we hebben de oudste rechten, binnen drie maanden kunnen we zeven dagen per week radio en tv maken.’ Rob Out zegt er dat hij de voorwaarden naar Den Haag gestuurd heeft en dat hij niet weer anderhalf jaar aan de vergadertafel wil gaan.
- Andere zenders in de gids per oktober 1989: Eurosport (in de plaats gekomen van Sky Channel), vtm, Screensport, sscv-tv, Kindernet, Sat 1.
- In het laatste nummer van 1989 voorspelt Briel: ‘In 1990 wordt het monopolie van de omroepbladen doorbroken.’ Eén van de dagdromen van Briel die vijftien jaar later nog steeds niet is uitgekomen…
- In het eerste nummer van 1990 mag Jeroen van Inkel vrijuit praten over commerciële radio. Hij heeft het onder andere over het Amerikaanse Z-100, waar Adam Curry werkt.
- Nieuw in het Magazine: Xtra, met lifestyle en Marijke Benkhard die een column heeft. Het lifestyle-blok gaat een steeds groter deel van het Magazine innemen.
- Robert Briel vraagt zich eind januari 1990 af of er nog wel een andere commerciële zender kan komen, nu de sterren van tv10 naar rtl gaan. ‘De mediawet komt niet alleen te laat, maar is het zoveelste bewijs dat de Nederlandse politiek met de belangen van de Nederlandse kijker en luisteraar een loopje neemt. …De kans om alles in Nederland zelf te regelen is verkeken.’
- Hans van der Veen is de kersverse radiodirecteur, na het vertrek van Lex Harding naar Véronique. Hij praat begin 1990 over en namens zijn dj-team (Rob Stenders, Jeroen van Inkel, Bart van Leeuwen, Alfred Lagarde, Francis Dix, Erik de Zwart en Peter Holland). Over commercieel gaan klinkt hij een stuk rustiger dan zijn voorganger: ‘Ieder etmaal het klokje rond vullen is natuurlijk fantastisch. We springen er zo in, de mogelijkheden zijn legio. We wachten rustig de ontwikkelingen af.’
- Harding keert zomer 1990 weer terug en dan wordt Veronica ‘Het hart van de Nederlandse radio’. Er volgt een serie interviews met Veronica-radiomakers in het Blad. Erik de Zwart vertelt daarin dat hij zich ergert zich aan housemuziek. ‘Dat is toch geen radiomuziek? Dj’s spelen discotheekje als ze dat draaien.’ Allard Berends, dan dertig jaar, is hoofd informatieve programma’s en eindredacteur van Veronica NieuwsRadio. Hij praat over een plan van Harding, het ‘5 plus 2’-plan. Veronica en TROS zouden daarbij, naast de vijf andere omroepen in het bestel, een apart plekje moeten krijgen op de publieke radio en tv. Berends: ‘Daar zouden we twee zenders voor moeten krijgen, een popzender en een informatieve. Lijkt me werelds om 24 uur per dag nieuws en informatie te brengen. Als dat zou kunnen, zou ik 24 uur per dag lachend aan de zijlijn staan.’ Het lachen zou hem vijf jaar later, als dat echt kan, nog vergaan.
- Op tv-gebied valt de naam van Studio Sport-presentator Tom Egbers de redactie van het Magazine op. ‘De meest opzienbare transfer van het afgelopen jaar betrof ongetwijfeld Tom Egbers naar VOO, waar hij vanaf 8 januari het mediaprogramma Stop de Persen gaat presenteren.’ Tom Egbers zegt in het Blad: ‘In het verleden ben ik al eens gepolst door Veronica, maar dit programma-idee was van mij afkomstig. Ik doe ook de eindredactie. Als het niet goed is dan moet je mij erop aankijken.
- Er zit dit jaar ook een wekelijkse pagina in over voetbal. Over Volendam om precies te zijn, waarmee Rob Out een vijfjarige sponsordeal had beklonken. Er is zelfs een heuse 06-Voetballijn geopend.
- De strip van Toon van Driel, ‘André van Duin’, wordt voortaan vergezeld door de sexy strip ‘Franka’ van Henk Kuijpers.
- November 1990 springt Veronica in op het toenemend aantal satellietzenders en schotelbezitters. Het blad Satellite begint, met de slogan ‘Voor een kwartje per week de wereld thuis.’
- Het ‘gewone’ Veronicablad kost inmiddels f 56,50 per jaar. Losse nummers doen één gulden 85.
- Vanaf september 1991 is Veronica ‘Jong, snel en wild…’ Het Veronica-model Corine siert de cover van het Magazine (in zwart-wit!). ‘Dat wil jij toch ook?
- Het Magazine is inmiddels zo’n grote hit dat er niet veel meer te wensen over blijft. Het is ook een stuk moeilijker om uit te leggen aan nieuwe abonnees waarom zij lid zouden moeten worden. Een poging in 1991: ‘Het is jammer dat Veronica niet iedere dag mag uitzenden, want dan zou tv kijken en radio luisteren een stuk leuker zijn. Daarom wil Veronica nóg veel meer dan één miljoen leden, want er is er maar één die jong zijn serieus neemt en dat is Veronica. Dat zie je wel aan de programma’s en het superdikke Veronicablad.’
- Najaar 1991 wordt er enthousiast op de voorpagina een serie in het Magazine aangekondigd: elke week: seks in de film! Binnenin valt het met de opruiende taal of expliciete plaatjes reuze mee. Opvallender is dat er wekelijks één of twee pagina’s vrijgemaakt worden voor de inhoud van alle lopende soaps. Ook dat idee zal later vele malen gekopieerd worden.
- Zoals elk jaar start het eerste nummer van een nieuw kalenderjaar met de voorspellingen van de adjunct-hoofdredacteur Robert Briel. Zijn verwachtingen voor 1992: De TROS wil commercieel gaan, eventueel samen met clt. rtl dreigt met een rtl5 te komen, zeker als de TROS doorgaat. En de VOO praat met de VARA over commercieel gaan. Niet via de kabel maar via een ethernet voor tv (!).
- Het Magazine kost nu f 58,50 per jaar. Een los nummer kost dan, in Alfred Lagarde-taal: ‘één piek, één dubbeltje en één stuiver per weeeeeeeeek!’ Bellen kan dan naar 06-4 64 64 64. In de winkel is het f 1,95. Nog altijd vaak goedkoper dan de andere omroepgidsen.
- Najaar 1992 brengt de opmars van dj Gijs Staverman. Na het vertrek van Harding en volgelingen naar Radio 538 maakt Staverman snel carrière bij de VOO.
- Maar dat tv altijd al op de loer lag, blijkt uit een interview in oktober dat jaar in het Veronicablad. Staverman: ‘Ik zat bij Power fm en toen belde Lex Harding, dus toen werd het Veronica. Dat trok me veel meer. Om daar ooit bij te horen was meer dan een droom dan dat ik dacht dat het werkelijkheid zou worden. Waanzinnig dat dát gelukt is, perfect! Het is toch te gek als je voor het grootste en in mijn ogen beste radio- en tv-station van Nederland gaat werken? En Veronica heeft tv natuurlijk…’
- Jeroen van Inkel zit vanaf oktober horizontaal op Radio 3, elke dag van vijf tot zes. Ook hij doet een profetische uitspraak in een interview met het Magazine. Hij zegt: ‘De middengolf is niet geschikt om muziek op uit te zenden. Dat is hetzelfde als meedoen aan een Formule 1-race met een Kever.’ Drie jaar later zou het dagelijkse praktijk worden voor Van Inkel…
- De ruimte voor de publieke radio wordt steeds kleiner voor steeds meer commerciële radiozenders in de overzichten. In 1992 zijn dat: Holland fm, Euro Jazz, rtl Radio, HitRadio, Power fm, Sky Radio, Radio 10 Gold en Radio Noordzee Nationaal. Op tv-gebied zijn dat: vtm, sat1, rai Uno, tv Plus, Kindernet, Tele 21, La Une, mtv, trt-Int, afn-tv, Lifestyle, Children’s Channel, Discovery Channel, Sportnet, Eurosport, Super C, cnn, FilmNet en rtl+. Als er maar meer tv-zenders bij blijven komen, wordt de ruimte voor radio in het Magazine verkleind
- Rob Out staat vanaf 1993 in het colofon vermeld als ‘adviseur’. Robert Briel is nu eindelijk formeel hoofdredacteur. Out zou tot en met het laatste nummer van 1999 vermeld blijven als adviseur.
- Ledenwerving voor 1993 wordt ingezet onder de slogan ‘Veronica blijft Veronica.’ De argumentatie: ‘De jongste blijft de snelste. We veranderen onze koers niet. We blijven trouw aan onze ideëen. Word daarom nu lid. Dat wil jij toch ook?’
- Zomer 1993 doet Adam Curry verslag in het Veronicablad van zijn tocht naar Thailand. Adam is onderdeel van ‘Veronica Goes Asia’ en was het jaar hiervoor ook al te zien in ‘Veronica Goes America’. Daar had hij niet ver voor hoeven reizen
- Najaar 1993 degradeert Countdown naar de vooravond. Het popprogramma begint voortaan rond zes uur en duurt nog maar een halfuurtje. Het wordt gepresenteerd door mtv-vj Simone Angel. Maar het Magazine blijft roepen: ‘Dat met onverminderde kracht doordendert, met de allernieuwste clips, spetterende gouwe-ouwen en de heetste roddels.’
- De Veronica Drive-in Show bestaat 25 jaar en dat wordt in het Magazine gevierd met veel mooie, historische foto’s. De advertentie voor diezelfde Drive-in Show is in elke editie te vinden.
- Adam Curry tekent eind 1993 voor drie jaar bij. Het Magazine pakt daarom flink uit en Curry mag op de voorkant en binnenin veel van zijn werk promoten. Daaronder het wekelijkse uurtje dance Rave Radio (of The Factory, volgens het Blad) dat hij op een dat-je vanuit New Jersey opstuurt naar Veronica Radio. Op tv gaat hij de roddelspelquiz Gossip presenteren. Die quiz zou floppen en van de rest van de drie jaar input van Curry zien we ook niet veel terug.
- In 1994 start Veronica met haar nieuwe logo. ‘In alle stormen die Veronica in haar bestaan heeft gekend, is het legendarische Veronica-logo onaangetast gebleven. Maar daar is nu een einde aan gekomen met een aangepast logo, de eerste verandering sinds 1974, én een fonkelnieuwe leader (stationsfilmpjes).’
- Dit logo is tot het verschijnen van dit boek ongewijzigd gebleven. Wel worden de kleurencombi’s voor de verschillende bedrijfsonderdelen onderscheidend gemaakt. Het Magazine heeft rood als basiskleur, de omroep blijft vlaggen met blauw.
- Vanaf 1994 verdwijnen de dagelijkse radiopagina’s uit het gidsgedeelte van het Magazine. Het wordt een vijf pagina’s tellend overzicht achter in het Blad. De radio raakt steeds verder weggestopt, ondanks het logo ‘Het hart van de Nederlandse radio’ dat prominent op deze pagina’s pronkt.
- Leontine Ruiters wordt het nieuwe boegbeeld na de snel afgeserveerde roodharige Claudia. ‘Keihard de lekkerste’ wordt de nieuwe slogan.
- Oktober 1994 staat op de voorpagina: ‘Shock Radio. Zó ging het ten onder.’ Zowaar een heel artikel over het tumult rondom de nachtelijke show van Rob Stenders, Fred Siebelink en Hilbert Elskamp. ‘Het wildste programma van de Nederlandse radio’, zegt het Blad. Maar Shock Radio wordt verboden en gaat als Outlaw Radio in mildere vorm verder.
- Eind oktober is de kogel door de kerk en staat er in grote chocoladeletters op de voorpagina: ‘We gaan commercieel! Straks zeven dagen per week radio en tv.’
- Joop van der Reijden verklaart dat er in 1994 ook is overwogen om met het Veronicablad naar de beurs te gaan, maar dat dit idee door de commerciële plannen van dat jaar is stopgezet. Terugkijkend stelt Van der Reijden dat het beter was geweest wél met het Blad naar de beurs te zijn gegaan en de plannen voor een commercieel radio- en tv-bedrijf toen af te blazen. Maar zo is het niet gegaan.
- Wie nu lid wordt van Veronica krijgt elke week het megadikke en supercommerciële Veronicablad in de bus’, staat er in het Blad. Advertenties voor het Magazine worden gesierd met blootmodel Tatjana Simic, het boegbeeld van de tvserie Flodder van de VOO.
- De commerciële plannen worden verder duidelijk en in december 1994 mag Unico Glorie uitleggen waarom de gekochte middengolfzender Holland fm tóch wel leuk is voor Veronica. Hij staat op de foto tussen oude buizenradio’s, een veelzeggend beeld over de ontvangst van het nieuwe, commerciële Veronica.
- Bart de Graaff gaat al in januari 1995 ‘commercieel’ met de start van het tvprogramma bnn. Hij roept in het Blad lezers op ideeën in te sturen. Moet BNN een praatshow worden, een spelletjesprogramma? Dinsdag 3 januari om zeven uur is BNN voor het eerst te zien bij Veronica.
- De TROS komt er niet uit met rtl of SBS, gaat niet commercieel en blijft dus wel in het bestel op tv2. Euro 7 is na KinderNet de tweede Nederlandse commerciële zender, in het najaar gevolgd door tmf en tv10Gold. En Morgana komt niet het VOO-gat in het bestel opvullen. Briel schampert hierover: ‘Een zogenaamde omroep voor jongeren die de naam Morgana zou dragen. Het was een Fata Morgana om te denken de Nederlandse jongeren met een vier miljoen gulden kostende reclamecampagne te kunnen bekeren tot een omroep die niet meer was dan de kreet Het is alles of het is niets.’
- Het Magazine blikt in de zomer van 1995 nog eenmaal terug op het roemruchte verleden van het radio- en tv bedrijf. Op tv gebeurt het onder de noemer ‘Veronica goes Back’. ‘Vlak voor het commerciële avontuur gaat Veronica terug in de tijd. Dus, kom uit de bedstee m’n liefste.’ Met foto’s van de Norderney en van de demonstratie uit 1973 op de ledenwerfpagina! Ook worden er in het Magazine advertenties geplaatst voor een interview-cd van Bull Verweij en het boekje Stemmen van de Noordzee.
- Het Magazine in de week van de commerciële start kopt: ‘Eindelijk elke dag Keihard op radio en tv’. Van het schip naar de schotel, noemt Robert Briel het. Veronica-sterren zien het helemaal zitten, lezen we in het Blad.
- • Rond de start van Veronica is er concurrentie bij gekomen van; Euro 7, rtl5, tv10 Gold, tmf, Hallmark, Supersport, Cartoon Network, mbc, tv5e, Ka2, vt4 en Euronews. In het programmagedeelte verschuiven de drie publieke zenders naar één linkerpagina, dan meteen Veronica en dan rtl4 in grote kolommen aan de rechterkant.
- Veronica Goes Down Under is één van de vele series die al gemaakt zijn in de publieke tijd maar bedoeld zijn voor de commerciële periode. In het Magazine mogen Anita Witzier en Daan Ekkel uitleggen dat die zaken goed te scheiden zijn.
- Als cadeau voor een nieuw lid wordt een gammel plastic radiootje, model buizenradio, weggegeven. De am op de radioschaal is dikgedrukt en de Veronica-frequenties 828 en 1224 zijn rood aangegeven. Een ‘Onstuitbare portie monsterhits!’ luidt het credo.
- December 1995 brengt op de ledenwerfpagina een foto van Bart de Graaff, een boobytrap leggend. In hetzelfde nummer slaat het Magazine terug naar critici van het dan nieuwe fenomeen Call-tv. ‘Het is volgens de heren tv-critici zo’n beetje de slechtste tv ooit gemaakt. Ieder ’n mening, maar Call-tv is wél vernieuwend, anders, gedurfd en tegendraads. Kortom: helemaal Veronica.’
- Vanaf 1997 doorgedrongen tot het colofon: Michael Kroonbergs, onder de kop hoofdredactie. Een abonnement kost f 72,75 per jaar, een los nummer nog steeds één gulden 95.
- • Nieuw vanaf dit jaar, een heuse strip rondom Veronica-boegbeeld Bart de Graaff. De strip ‘Bart’ wordt gemaakt door Rudi Jonker en Bolle Hert.
- Veronica neemt de tv-comedy Friends over van rtl5. En dat wordt in de werving voor nieuwe leden meteen gebruikt: ‘Friends van Veronica! Hun vriendschap blijft… Voor de vriendenprijs van f 25 ontvang je het megadikke en superkleurrijke Veronicablad…’
- ‘Het gaat goed met Veronica, de zender die twee jaar geleden commercieel ging,’ staat er eind augustus in het Magazine. In hetzelfde artikel wordt de term ‘The Young One’ geïntroduceerd.
- Aan de start van 1998 laat Joop van der Reijden zich voor het Magazine interviewen. Het is een gezellige thuiswedstrijd waarin opa nog steeds wordt bewierookt. Op de foto houdt Joop zich onder een satellietschotel met moeite staande.
- Vanaf 1999 staat, nog subtiel verstopt, de url van veronica.nl voor het eerst op de voorkant onder het logo.
- Bij het overzicht van de winterprogrammering van 1999, met onder ander Big Brother, valt nergens meer de naam Veronica. ‘Spraakmakend, Spannend & Brutaal, de winter van The Young One’
- De nummers met Big Brother-kandidaten voorop verkopen nog beter dan andere nummers. Unico Glorie zegt in het nummer met Sabine voorop: ‘Er moet nu niemand meer bij gezet worden in het huis, dat kan niet meer.’ Nog geen week later stapten er twee nieuwe bewoners het Big Brother-huis van John de Mol binnen.
- Vanaf het eerste nummer van 2000 is Rob Out als adviseur afgevoerd uit het colofon. Er wordt verder niets over gemeld. Robert Briel mag nog een jaartje door als columnist maar is al twee jaar niet meer betrokken bij de hoofdredactie. Peter Contant schrijft het medianieuws. Daar is een piepklein stukje over het vertrek van Unico Glorie te vinden.
- Nog een verdwenen traditie: de langstlopende rubriek, Will wil wel, stopt. Sylvana (dan vj bij clipzender tmf) neemt de plek in van Will Luikinga. Will zegt in z’n laatste column dat hij een biografie over Lex Harding wil schrijven. Weer zo’n Veronica-boek dat er nooit is gekomen.
- Vanaf de zomer van 2000 staat er een paar jaar boven de Veronica Magazinekop: never grow up. In het begin met grote letters, die steeds kleiner worden en ergens in 2002 weer verdwijnen. Een halfjaar later zou rtl de tv-zender Veronica hernoemen in Yorin met als slogan ‘Grow Up!’ Een hmg-woordvoerder zegt pesterig dat de tijden van ‘Never Grow Up’ voorbij zijn en dat het nu juist wél tijd is om op te groeien.
- Het is de periode waarin Veronica de hmg gaat verlaten maar de mensen van het Magazine blijven bij Veronica in dienst. Er wordt nog wel tv gemaakt onder de naam Veronica maar dat doen de Luxemburgers van rtl voortaan zelf. Er wordt in het colofon naar de hmg verwezen als je meer over Veronica-tv wilt weten.
- Bij de publicatie van de winterprogrammering van Veronica rept het Magazine er nergens over dat Veronica niet meer Veronica is. Ook nergens een vermelding over het aanstaande vertrek van Veronica of over nieuwe plannen.
- Robert Briel schrijft in het laatste nummer van 2000 voor het laatst zijn column Spreekbeurt. Het gaat over het contrast tussen me (zou later Yorin worden) en Veronica. Zijn plek wordt opgevuld door een wisselende column van de ene week Frits Barend en de andere week Jeroen Pauw.
- In nummer 35 van het Magazine van 2001 staat nog eenmaal een oproep van voorzitter Van der Reijden om naar de jaarvergadering te komen.
- Opvallend: nieuwe leden kregen geen gadgets meer met de naam Veronica erop. Vanaf nu zijn het onopvallende anonieme cadeaus!
- De Top 40 was altijd afgedrukt in het Veronicablad. Tot deze in 1994 de Mega Top 50 wordt, die in 1996 weer vervangen wordt door de Veronica Top 100 Countdown. Nu in 2001 Veronica zelf geen radiozender meer heeft en hmg geen zin heeft een lijst met die naam voort te zetten, verdwijnt zonder uitleg ook deze hitpagina uit het Magazine. Wat overblijft is Hitlist, een visueel erg onaantrekkelijke, in zwart-wit afgedrukte pagina met wat Games en dvd-lijsten. Naast de eerste Hitlist staat een advertentie van Nokia die nog vrolijk rept over de net afgeschafte hitlijst: ‘Nu de Veronica Top 100 Countdown op je Nokia!’
- Lente 2001 lezen we voor het eerst in het Veronica Magazine iets over een mogelijke terugkeer van Veronica-tv. Dat zou volgens de redactie moeten gaan gebeuren op het kanaal van fox. Deze zender s gekocht door SBS en zij gaan de zender vanaf 1 mei alvast V8 noemen.
- Een maand eerder stopt de hmg met de naam Veronica voor haar derde tv-station. Het Magazine heeft de programmering van dit laatste stukje Veronica al niet meer gelabeld met een blauw Veronica-logo. Op 2 april wordt Veronica Yorin, maar het Magazine meldt de naam me. De logo’s van me en me-fm staan in het Magazine van die week. Maar die gids is een week van te voren gedrukt. In de week voor de start wordt de zender noodgedwongen omgedoopt tot Yorin. Dat zien we een gids later wel verschijnen. De redactie ronkt genoeglijk over ‘een knullige gang van zaken rondom de merknaam.’ Yorin blijft overigens in de volgorde van tv-zenders wel op de prominente plek vóór rtl4 staan!
- In een special in het Magazine over de jaren zeventig wordt met geen woord gerept over Veronica en de boot. Dat is voor het eerst dat het stoppen van de zeezender niet als belangrijkste gebeurtenis van de seventies te boek staat in het Magazine.
- Er komt nog geen Veronica-tv in het najaar. Toch wordt in september de nieuwe programmering van V8 in het Magazine getypeerd als ‘jong, rebels, sexy en cool. SBS zou eigenlijk samenwerken met Veronica, maar ze kwamen er in de onderhandelingen niet uit.’ …. ‘SBS is overigens zeer tevreden over de huidige resultaten van het kleinste druktemakertje van de klas.’ V8 gaat daarvoor in zee met Eddy Zoëy van bnn.
- Er staan deze jaren regelmatig advertenties in het Magazine voor het project van Joppe van der Reijden, de zoon van. Op www.mobile.veronica.nl kun je ringtones en Veronica-golfjes voor op je display downloaden.
- Vanaf 2002 hebben we de euro en wordt in het begin alles nog eventjes ‘eerlijk’ omgerekend. Een los nummer van het Magazine kost daarom € 0,88. Maar dat wordt snel 95 eurocent. En een jaarabonnement wordt verhoogd naar € 39,75.
- Veronica is terug op tv, op clipzender tmf. Het Magazine gooit daarom de zenderindeling weer om en degradeert Yorin naar de tweede pagina van tv-zenders. En dus komt tmf zelfs voor rtl4 te staan, alleen vanwege dat ene uurtje Veronica. De prominente plek in de gids maakt overigens niets uit, er kijkt geen hond.
- In deze onzekere tijden gaat het Magazine zich steeds vaker zelfstandig profileren. Nummer 41 van 2002 is 148 pagina’s dik. En voorop staat groot: het grootste magazine van nederland. Het is een dadendrang van de bladenmakers, om het Magazine maar sterk te houden.
- Oktober 2002 gaat Veronica het proberen met een eigen avondprogrammering, op het kanaal van KinderNet. De nieuwe tv-presentatoren krijgen allen een keer een voorkant en artikel. Het Magazine ondersteunt hier dus nog de tv-activiteiten. Beertje van Beers mag als bekendste het eerst voorop.
- De tv-programmering van dit Veronica blijft prominent vermeld worden, waarbij clipjeszenders tmf en mtv alleen een beetje hoeven in te schikken. Ze staan nog steeds voor rtl4 en SBS 6.
- Als die programmering ook geen succes wordt, mag Bert van der Veer het vanaf maart 2003 nog een keertje proberen. In de weken voor de lancering mag Bert in het Magazine een minicolumn schrijven over de vorderingen rondom de herlancering van Veronica.
- In de week van deze herstart, 15 maart 2003, staat voorop het Magazine: ‘Veronica is back! Met Austin Powers eindelijk weer iets anders op tv.’ De slogan klopt niet voor deze al meerdere malen eerder uitgezonden film. Maar de kijkcijfers zijn hoog voor Veronica en Bert van der Veer zegt: ‘Het is een begin.’
- Bij de eerste weken staat er op de pagina Uitgelicht elke dag extra info over de nieuwe Veronica-programma’s. Wederom is er dus veel publiciteit in het eigen blad. De column van Bert van der Veer, Update, is wel snel afgevoerd.
- Nog geen drie edities later staat er een open brief van hoofdredacteur Michael Kroonbergs in het Magazine. Nummer 15 van 2003 is het stakingsnummer, dat ook een dag later pas wordt afgeleverd. Wel in hetzelfde nummer nog aandacht voor één der netmasters, Veronica-omroepster Lesley Brehm. Zij krijgt de vraag gesteld: ‘Avontuurlijk, grensverleggend, jij past helemaal bij Veronica…’. Deze redactrice doet nog haar best een Veronica-gevoel te suggereren.
- Weer twee nummers later plaatst Veronica Uitgeverij een twee pagina’s vullende advertentie voor het Magazine zelf. Hier moet imagoschade voorkomen worden. De advertentie komt nog vaak terug.
- Op 17 mei wordt in de door Peter Contant gevulde rubriek Updates voor het eerst melding gemaakt van de flirt met bnn. Een week later komt er een redactioneel artikeltje overheen: ‘Het personeel van de Veronica Uitgeverij wil dat de directie exclusief verder praat met bnn, dat is de meest voor de hand liggende partner.’
- Ondertussen is de Veronica tv-programmering helemaal uitgekleed. Ook in het Magazine keldert de programmering twee pagina’s naar achteren. Vanaf 14 juni staat Veronica-tv in kleine lettertjes weggemoffeld tussen de buitenlandse zenders vt4 en Discovery Channel. Op de hoofdpagina gaat rtl4 weer naar voren en mag Net 5 de plek opvullen naast SBS 6.
- In een makkelijk te missen klein berichtje wordt eind juni 2003 in het Magazine gemeld dat Veronica is samen gaan werken met SBS. Het orgaan voor de leden maakt dus bijzonder weinig melding van deze ingrijpende transactie. Er is ook geen protest te horen van de achterban.
- Op zondag 14 juli 2003, midden zomer dus, is de laatste Veronica tv-uitzending. In het betreffende Veronica Magazine is er amper iets over te lezen. Een mini-mini kadertje in Updates is alles… Groter, op diezelfde pagina, staat te lezen: ‘Weer keihard de lekkerste’ over de samenwerking met SBS.
- Op 20 september is de zoveelste herstart. Het Magazine kopt weer op de voorpagina: eindelijk weer terug. Ook Satellite roemt de terugkeer van Veronica tv. Fabienne de Vries staat daar voorop, want zij gaat Fear Factor voor Veronica presenteren. Dat ze dit ook al deed voor V8 blijft daarbij onbehandeld.
- De herstart op de radio bij Sky op 31 augustus wordt ook aangekondigd. Dat Magazine-nummer heeft het nieuwe Veronica-gezicht, Nienke van Eck, voorop.
- De door nieuwe eigenaar SBS uitgedunde redactie gaat onder aanvoering van Peter Contant verder. Het Blad blijft tegen de één miljoen abonnees houden.
- In 2006 viert het Magazine zijn dertigjarig bestaan met veel terugblikartikelen en prijsvragen.