‘Herinnert u zich deze nog, nog, nog, nog?’ Jarenlang gebruikte Veronica deze slogan om een ‘gouwe ouwe’ op de radio mee aan te kondigen. Het is één van de vele jingles die in het collectieve geheugen zijn blijven hangen. Het maakt deel uit van onze nationale omroepgeschiedenis. Een geschiedenis waar Veronica een relevant, zo niet alles bepalend stempel op heeft gedrukt. Dit boek gaat over de enorme invloed die de omroep had en heeft op het huidige radio- en televisielandschap.
Zonder Veronica waren radioprogramma’s nog heel lang statisch, formeel, verheven, educatief, gericht op geestelijke en spirituele verrijking, kortom: verzuild gebleven. Zonder Veronica was de komst van commerciële radio én tv in Nederland pas veel later op gang gekomen. Zonder Veronica zou seks (Pin-Up Club) en reality-tv (Big Brother) op televisie niet zo’n vlucht genomen hebben. Zonder Veronica hadden we deze helden misschien niet leren kennen: Lex Harding, Erik de Zwart, Jeroen van Inkel, Adam Curry, Tineke de Nooij, Bart de Graaff, Ruud Hendriks, Bart van Leeuwen, Gijs Staverman, Leo van der Goot, Léonie Sazias en Jan Lenferink. En natuurlijk Rob Out. Zij begonnen bij en werden allemaal groot dankzij Veronica.
En last but not least: zonder Veronica was er niet zo’n nationale trots bij een omroepnaam ontstaan, want wie heeft dat niet bij de klank van de NCRV, de AVRO, rtl4, Net5, of zelfs Radio 538? De kracht van de naam bracht in 1973 honderdduizenden protesterenden naar Den Haag om het mogelijk verdwijnen van Veronica te voorkomen. Dat beroemde Veronica-gevoel. Wat is dat toch? Alleen het noemen van haar naam deed wonderen. ‘Jong, snel en wild’, dat was de club van Rob Out en zijn kompanen, zo deden ze ons geloven.
Maar het onverwoestbare geloof in de eigen merknaam deed de omroep begin deze eeuw bijna de eigen das om. Na jaren afwezigheid op het scherm en in de ether keerden luisteraars en kijkers niet terug alleen omdat iets Veronica heet. Is het meisje Veronica te oud geworden? Ingehaald door de tijdgeest? Overbodig geworden? Opgegaan in Radio 538 en bnn?
Niet helemaal. De naam Veronica blijft ondanks alle tegenslagen een naam waar succesvolle mediabedrijven als Sky Radio en SBS zich mee willen verbinden. Zij zorgen ervoor dat de omroepnaam Veronica tot op de dag van vandaag op radio en tv te volgen is. En hoewel er veel meer aanbod is bijgekomen, blijft de naam Veronica een magische klank hebben. In dit boek wordt duidelijk waarom.
‘Herinnert u zich deze nog?’ is door Arjan Snijders geschreven tussen augustus 2004 en oktober 2006. Hij deed research, zocht in de Veronica-archieven, sprak met tientallen oud-Veronicanen en van de interviews met de belangrijkste betrokkenen geeft hij verslag in dit boek. Snijders en de Vereniging Veronica zijn samen opgetrokken voor dit project, waarbij de auteur absolute journalistieke onafhankelijkheid heeft bedongen en gekregen. De Vereniging heeft het boek mede mogelijk gemaakt. Speciale dank hiervoor gaat uit naar Jan Hoogesteijn, Joris Hillebrand en Peter Kuipers.
Met dank aan: Jaap de Wrede, Ton van Draanen, Maran Olthoff en alle geïnterviewden: Lex Harding, Ruud Hendriks, Ton Lathouwers, Erik de Zwart, Jeroen van Inkel, Adam Curry, Rob Stenders, Leo van der Goot, Joop van der Reijden, Willem van der Meer de Walcheren, Tonnie Rietbroek, Michael Kroonbergs, Henk Klomp, Tineke de Nooij, Robert Briel, Jeroen Kijk in de Vegte, Fons van Westerloo, Peter Hoogendoorn, Kees Gerritsen, Joop Daalmeijer, Jan Hoogesteijn, Cees van Steijn, Peter Kuipers, Peter Adrichem, Joris Hillebrand, Allard Berends, Gerard Timmer, Kees Baars, Bart van Leeuwen, Jan Morriën, Bert van der Veer, Will Luikinga, Unico Glorie, Ad Bouman, Marjolein Dekkers, Sieb Kroeske, Hans van der Veen. Speciale dank aan Judith Nijland.
Arjan Snijders
Mocht je de behoefte voelen iets te willen overnemen op jouw website, wees dan zo'n held dat je aan bronvermelding doet. Laat het Arjan Snijders even weten via het contactformulier. Dank!